23948sdkhjf

Dr.Denim startar fond

Först ut är ett samarbete med designern Louise Linderoth.

Dr.Denim startar fondkonceptet Backed by Dr.Denim. Syftet med fonden, som är en finansiell satsning, är att skapa underlag för kreativa samarbeten. Initiativet lanseras i samband med att modemärket lanserar nya loggan tidigt 2018.

3 euro per sålt plagg av Dr. Denims logokollektion, t-shirt, huvtröjor och accessoarer, avsätts till fonden som unga kreatörer ska kunna ansöka om stöd från. Genom projektet hoppas företaget kunna hitta sätt att tillsammans med dessa kreatörer kunna skapa förutsättningar för att sprida modeföretagets  vision om ett mer inkluderande samhälle.

Först ut är ett samarbete med Göteborgsbaserade designern Louise Linderoth, med examen från Textilhögskolan i Borås, och en konsumentanpassad byxa designad efter en sittande position istället för en stående. Byxan är inspirerad av designerns examenskollektion Have A Seat. Dr. Denim stöttar Louise Linderoth i mönsterkonstruktion och materialinköp och skapar den process och plattform nödvändig för en större produktion.

Designern väckte global uppmärksamhet för visningen under Fashion Week Stockholm där denimkollektion visades av rullstolsburna modeller.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.112