Försäljningsras för Kappahl
Kappahls nettoomsättning för första kvartalet, september till november, i det brutna räkenskapsåret uppgick till 1 166 miljoner kronor (1 261) vilket var en försäljningsminskning om 7,5 procent. I jämförbara butiker minskade försäljning med 5,3 procent.
Rörelseresultatet landade på 90 miljoner kronor vilket var en minskning från 144 miljoner kronor för samma kvartal i fjol. Även brutto- och rörelsemarginalen försvagades till 64,6 procent (65,3) respektive 7,8 procent (11,4).
Resultatet efter skatt för årets första kvartal blev 77 miljoner kronor jämfört med samma kvartal i fjol då resultatet efter skatt uppgick till 107 miljoner kronor.
Någon omdelbar ljusning ser inte heller företaget och i rapporten skriver vd Danny Feltmann att ” Vår bedömning är att Kappahls omsättning fortsatt kommer vara under press det kommande kvartalet, bland annat som en konsekvens av ett förändrat köpbeteende".
Under den senaste tiden har kedjan satsat på att främja sömlös och integrera fysiska butiker och digital handel med tjänster Click&Collect, shop online in store och ny betaltjänst i butik från Klarna.
Vid utgången av kvartalet uppgick antalet butiker till totalt 363 (368), 181 i Sverige, 98 i Norge, 59 i Finland och 24 i Polen. 9 butiker har öppnats under kvartalet, varav 1 första fysisk Newbie-butik i Storbritannien kompletterad med e-handel för den brittiska marknaden. En butik har stängts i Sverige. Kedjan arbetar också med att uppgradera butiker och 12 butiker har byggts om.