Nu bildas ny modeorganisation
ASFB, Association of swedish fashion brands och SFC, Swedish fashion council, går samman och bildar gemensam organisation. Vad den nybildade organisationen ska heta tillkännages under våren.
Organisationerna menar att sammangåendet ska stärka svensk modeindustri och i ett pressmeddelande skriver organisationerna att ”ASFB och SFC har under befintlig ledning under ett flertal år närmat sig varandra både strategiskt och operativt med en närliggande mission – att samla, främja och stärka svenskt mode, stötta internationalisering och export samt arbeta med utvecklingsfrågor vad gäller hållbarhet, digitalisering, innovation och det kulturella uttrycket”.
Pågående Fashion Week Stockholm ska i framtiden arrangeras av den nybildade organisationen.
- Under de senaste åren har samverkan mellan ASFB och SFC i egna projekt samt med offentliga som privata parter, utvecklats och stärkts. Att formalisera detta samarbete är en naturlig utveckling som jag ser framemot att driva som nyutnämnd vd tillsammans med alla parter, säger Jennie Rosén, nytillträdd vd för Swedish Fashion Council och den som även ska leda den nya ännu inte namngivna organisationen.
Emma Ohlson som verkat som generalsekreterare för ASFB under de senaste tre åren lämnar uppdraget efter modeveckan. Hon tar inte heller plats i den nya organisationen utan blir vd för Reijmyre Glasbruk. Där tillträder hon i februari 2018.
Nuvarande ägare till Swedish fashion council är Föreningen Svensk Mode, Svensk Handel Stil, TEKO, Stockholmsmässan samt Trade Partners Sweden/Stockholm Fashion District.
ASFB, Association of fashion brands, grundades 2009 som en fristående branschorganisation av en rad olika modeföretag och under ledning av Lena Patriksson Keller och Krister Ragnarsson, Styrelseordförande respektive vice ordförande i ASFB och medgrundare av Patriksson Communication.