23948sdkhjf

Utvalt och begränsat för Minimarket

Drygt ett år efter första släppet av en mindre modekollektion väntar nu vårens två modesläpp för designföretaget som även är aktuellt med en exklusiv ytterdörr.

I december 2016 relanserades modemärket Minimarket, som alltjämt drivs av systrarna Sofie, Pernilla och Jennifer Elvestedt, och ett nytt kollektionstänk tog vid.

Första kollektionen gick i samklang i färg och mönster med den porslins- och inredninskollektion som trion i samma veva tog fram åt Rörstrand. Första klädsläppet benämndes som drop 1 och under 2017 följde sedan släpp 2, 3, 4, 5, 6, och 7. Nu väntar vårens två släpp.

Kollektionerna säljs bland annat hos Åhléns City och i varuhusets webbutik samt hos Grandpa, Stockholm Boulevard, Amazing Seven och Nääs Bomullsfabriker och via ett antal exportkunder.

Med det nya sättet att arbeta blev arbetsbördan och kassaflödet jämnare och försäljning sker enligt Sofie Elvestedt via pålitliga kunder. Resultatet blev god genomförsäljning från första början.

- Vi behöver ägna så många timmar som möjligt åt formgivning och åt att bygga koncept, för där ligger vår stora arbetsglädje. Vi är en liten och snabbfotad organisation, där 100 procent av ägande och bestämmanderätt ligger hos oss systrar. Vi jobbar ständigt med att uppdatera våra arbetssätt, för att kombinera våra behov med konsumentens vanor. Vem vet, redan i höst kan Minimarket Studio verka med helt nya spelregler, säger Sofie Elvestedt till Habit.

Namnet Minimarket Studio summerar klädlinjen Minimarket och det formgivningsarbete företaget i dag gör även åt externa partner. Trion har uppdrag inom printdesign, färgsättning och formgivning både inom mode och övrig industridesign.

Förutom ett nytt klädsläpp ska Minimarket ta fram en exklusiv ytterdörr för Diplomat dörrar. Tidigare uppdragsgivare är bland andra Rörstrands, Åhléns, Weekday, Moderna Museet, Rizzo, NK Nordiska Designers, Alcro och Quicksilver. 

- Vi har provat det gamla sättet att jobba på, rest runt på mässor och tagit in många nya kunder varje säsong. Det gav oss en högre omsättning, men dålig kontroll. Vi hamnade längre från vårt mål att ha nära relationer med våra återförsäljare. Vi utvärderar och utvecklar verksamheten kontinuerligt. Vi diskuterar frågan ”Vem ska äga marginalen?”, det känns inte hållbart i längden att dela marginalen mellan återförsäljare och varumärke, säger Sofie Elvestedt till Habit.

Hur har responsen och genomförsäljning i butik varit och får ni feedback från kunder och butiker på det vis ni tänkt efter nystarten?

-  Vi får feedback löpande under säsongerna, i möten och via genomförsäljningsrapporter. Våra cykler baseras i åtta veckors perioder - vi jobbar hela tiden i stort sett i nuet och kan med kort varsel justera kommande klädsläpp utifrån uppkomna behov. Med ledtider på cirka åtta veckor påverkar vi utbudet snabbt. Vi summerar per kund och siffrorna visar en hög genomförsäljning före rea, i de flesta drop 10 till 15 procent över kundens målbild. Vi gjorde plus direkt första halvåret 2016 med nya organisationen och visar ett plusresultat även från 2017.

Hur ser produktionen ut?

- Vi köper fortfarande alla material från europeiska vävare, fram för allt Italien, Storbritannien, Frankrike och Portugal. All sömnad sker i Estland, främst i den fabrik vi jobbat med i över 10 år. En stor skillnad nu ligger i volym och produktionsplanering - allt produceras i begränsad upplaga, efter kundernas order. Vi börjar nu att märka plaggens tvättråd med den totala upplagan som produceras av respektive artikel. Därmed bygger vi inget lager och slutkunden lär sig att köpa plaggen direkt, till fullpris.

- Den begränsade upplagan minskar spill av plagg och material. I mesta möjliga mån köper vi lagertyger, istället för att producera nya. Vi köpte exempelvis ett restlager med en superfin ullkvalitet i olika färger från Armani, som vi använder kontinuerligt till kappor och byxor. För våra prints och cupro handlar det om nyproduktion.

Minimarket levererar minikollektioner om 15 till 20 artiklar till butik löpande var åttonde vecka. Modeföretaget närvarar inte på mässor, utan sköter all försäljning via showroomet i Stockholm.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.08