23948sdkhjf

Fjällräven källa till tillväxt

Bra kvartal och år för Fenix Outdoor som redovisade tillväxt med god lönsamhet.

Friluftsföretaget Fenix Outdoor redovisar ett resultat efter skatt på 10,5 miljoner euro (12,6)för det fjärde kvartalet 2017, oktober till december.

Rörelseintäkterna uppgick till 135 miljoner euro (123), en ökning med 9,5 procent.

Rörelseresultatet blev 14,8 miljoner euro (9,6), motsvarande en rörelsemarginal på 11,1 procent (7,9), och resultatet före skatt uppgick till 15 miljoner euro (9,8).

I rapporten skriver friluftskoncernen att Fjällräven är främsta källa till tillväxt och ryggsäckar men  framförallt  andra produkter växer starkt just nu och driver varumärkets försäljning särskilt i Nordamerika, Norden och bland annat Sydkorea. 

Koncernen är indelad i tre segment; Brands, med varumärken som Fjällräven, Tierra, Primus, Hanwag och Brunton och Global sales samt Frilufts med med butikskedjorna Naturkompaniet, Partioaitta Oy, Globetrotter och Friluftsland.

Strax innan jul aviserade koncernen förändringar i ledningen och nuvarande vd Martin Nordin kommer vid årsstämman 2018 föreslås som ny arbetande styrelseordförande. Alex Koska kliver på som vd. Han är i dag ansvarig för segmentet Global Sales. Martin Axelhed, i dag vice president med ansvar för affärsområdet Brands blir koncernens executive vice president.

För helåret uppgick rörelseintäkterna till 553 miljoner euro och rörelseresultatet uppgick till 85 miljoner euro vilket var en ökning med drygt 40 procent. Koncernens result före skatt för 2017 uppgick till 82 miljoner euro.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.506