Global Retail släpper G-Star: ”Rätt väg framåt för alla parter”
Under 11 år har bolaget Global Retail som franchisetagare startat upp och drivit butiker för G-Star Raw i Sverige.
Nu står det klart att det nederländska modebolaget tar över butikerna. Den Amsterdambaserade koncernen ska hädanefter själva kontrollera och utveckla kundupplevelsen i egnaägda butiker som ett led i en övergripande strategin att bli en ”direct retail”-organisation, heter det.
– Den svenska marknaden är mycket viktig för oss. Vi vill öka vårt fokus på våra lojala kunder och leverera en kundupplevelse som är bäst i klassen. För att anpassa sig tillen ständigt föränderlig miljö, och samtidigt få nya kunder att hitta till G-Star, spelarägandet av våra butiker en nyckelroll, säger Mary Doumtsi, vd för bolaget i Storbritannien och Skandinavien, på G-Star RAW.
I ett pressmeddelande säger Global Retails vd Anton Granlund att det är rätt väg framåt för alla parter.
Global Retail öppnade första butiken för varumärket i Stockholm 2008. G-Star Raw, som grundades 1989, har funnits på den svenska marknaden i 20 år. Koncernen har 6 500 försäljningsställen i 63 länder över hela världen, varav 350 är varumärkesbutiker.