Junkyard överväger fysiska butiker – Fler lokala sajter
Junkyard ökade omsättningen med 20 procent i fjol till 321 miljoner kronor jämfört med 267 miljoner kronor för 2016. I siffran ingår även omsättningen för det norska dotterbolaget. Därtill redovisar bolaget vinst för andra året i rad.
Enligt bolaget härrör den goda utvecklingen för skate- och modehandlaren till att fokus lagts på att uppgradera sortimentet bland annat med fler externa varumärken och därtill har kommunikation, sociala medier och artistsamarbeten stärkt modehandlaren.
- Vi klarar att bibehålla tillväxtmålen med fortsatt svarta siffor på sista raden. Vinstmarginalen är fortsatt låg. Investeringar i att utveckla egna varumärken samt renodlingen av wholesale-verksamheten och sortiment fortsätter kosta men ligger i Junkyards långsiktiga strategi. Kommande två år tittar Junkyard på att öppna fysiska butiker samt lansera flera lokala siter mot de större marknaderna i Europa, säger vd Ted Boman i en kommentar.
Sortimentet bygger på egna varumärkena Sweet Sktbs och Junkyard xx-xy. Junkyard grunades 2002 och moderbolag i dag är Frankenius Equity.