Inditex ångar på
Försäljningen steg med 7 procent i lokala valutor och enligt Inditex var den jämförbara försäljningen positiv på samtliga marknader under årets första kvartal, februari till april.
Nettoomsättningen uppgick till 5,65 miljarder euro, en ökning med 2 procent. Modekoncernens resultat efter skatt landade på 668 miljoner euro, jämfört med 654 miljoner euro i fjol, för de första tre månaderna i det brutna räkenskapsåret 2018/2019.
Rörelseresultatet blev 851 miljoner euro.
Bruttomarginalen steg till 58,9 procent jämfört med 58,2 procent motsvarande period i fjol.
I rapporten skriver modekoncernens ordförande och koncernchef Pablo Isla att "styrkan hos den integrerade affärs- och onlinemodellen, som stärkts av fortsatt innovation, driver solid tillväxt och skapar många arbetstillfällen".
Efter rapportperioden och under maj och till 11 juni ökade försäljningen i lokala valutor med 11 procent.
Under räkenskapsårets första kvartal öppnade modekoncernen butiker på 36 marknader och vid utgången av kvartalet uppgick antalet butiker till totalt 7 448.