23948sdkhjf

Sortimentsöversyn och vässat kunderbjudande väntar MQ

Modekedjan måste förbättra sitt kunderbjudande, se över sortimentet och bli vassare i såväl de fysiska butikerna som online, menar styrelseordförande Claes-Göran Sylvén.
MQ vinstvarnade i fredags efter att den ovanligt varma sommaren lett till minskad trafik, lägre försäljning och en högre nedsättningsgrad.
På måndagen gör Ingvar Larsson sin första dag på jobbet då han efterträder Christina Ståhl, vars vd-avgång meddelades i april. 
- Hela branschen har det tufft. Det är nya kanaler och nya spelare och det gör att det krävs mycket mer från en traditionell aktör som MQ. Det krävs att man förstår och vet varför man ska finnas på marknaden. Att man är tillräckligt pricksäker och attraktiv och har rätt kunderbjudande, säger Claes-Göran  Sylvén  till Nyhetsbyrån Direkt.
 
Den varma sommaren har slagit mot försäljningen i MQ:s fjärde kvartal som omfattar perioden juni-augusti. Bolaget har dock slitit en längre tid och den jämförbara försäljningen har varit klart negativ i flera kvartal. 
 
- Vi har en period som är lite längre än juli månad där vi inte är riktigt nöjda med vår tillväxt. Vi har anledning att se över det och vi har en ny kapten på skutan från och med i dag. Nu är det Ingvar Larssons jobb att se till att vi blir skarpare och attraktivare på olika sätt, att utveckla de försäljningskanaler vi har, säger Claes-Göran Sylvén. 
 
Vad behöver ses över? 
- Han ska få sin chans att göra sin analys. Men det enkla svaret är att vi måste bli bättre på kunderbjudandet. Vi måste se över vårt sortiment och bli vassare i de två försäljningskanaler vi har. Det är inte så att vi har problem med överhängande stora kostnader eller någonting annat utan det är tillväxten och då handlar det om kunderbjudande i form av sortiment, paketering och hur vi kan bli effektivare i vårt sätt att jobba, säger styrelseordföranden. 
 
I mars 2016 köpte MQ klädkedjan Joy som sedan dess inte har utvecklats i linje med bolagets förväntningar. 
 
- Joy har inte presterat som vi hade räknat med när vi förvärvade verksamheten. Men faktum är att Joy riktar sig till en väldigt stor kundgrupp som spenderar mycket pengar på konfektion. Vi behöver lägga mycket mer kraft och resurser på Joy för där har vi, rätt hanterat, tveklöst en tillväxtmöjlighet, säger  Claes-Göran Sylvén. 
 
När det gäller hela koncernen, finns det ett behov att se över antalet  butiker?  
- Jag vill inte förekomma. Men man kan konstatera att man måste vara mycket mera knivskarp i dag. Vad det sedan innebär i vårt antal butiker eller antal kvadratmeter det får Ingvar komma tillbaka med när han har gjort sin analys. Det behöver inte nödvändigtvis innebära att man lägger ner butiker eller drar ner på ytor utan det finns många olika vägar att gå. Det handlar om att vi måste hitta hur vi ska nå kunden, säger Claes-Göran Sylvén och tillägger: 
- Vi finns här för att vi ska vara med på den här marknaden i många år till och då har vi ett arbete att göra. Det är ett arbete som kräver en yrkesskicklighet som jag utgår ifrån att Ingvar och hans ledningsgrupp har. 
 
Förutom vd-bytet meddelade MQ:s finanschef Tony Siberg i juni att han lämnar sin tjänst vid årsskiftet. 
- Vi håller på att rekrytera en ny finanschef och även en ny marknadschef. Vi har namn uppe på bordet och jag räknar med att vi ska kunna knyta ihop det ganska snart, säger Claes-Göran Sylvén. 
 
I fredagens vinstvarning uppgav MQ att rörelsevinsten det fjärde kvartalet preliminärt blir cirka 2 miljoner kronor, en nedgång från 33 miljoner kronor motsvarande period föregående räkenskapsår. Bokslutskommunikén presenteras den 4 oktober. 
Läs mer om: MQ
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.519