23948sdkhjf

E-handelssatsningarna kostar för Lexington Company - förlusten ökade

Försäljningen ökade men det gjorde även förlusten för mode- och inredningsföretaget Lexington Company. Modedelen utvecklades starkare än inredningssortimentet under andra kvartalet.

Under andra kvartalet, april till juni, uppgick nettoomsättning till 54,5 miljoner kronor (53,9).

Försäljningsökningen härrör enligt bolaget till stärkt utveckling i den egna webbutiken, där försäljningen ökade med 30 procent, samt via andra e-handlare.Bolaget avser också öka närvaron via europeiska e-handlare och även i USA.

Bolaget bygger också varumärket Urban Collective som riktar sig till en yngre kund och där distributionen i huvudsak ska ske online.

Men satsningarna kostar och i rapporten skriver bolaget ”Satsningen på att utveckla vår webbshop, och på nya tekniska lösningar för att effektivisera den externa onlinehandeln, har kostat mer i perioden än under tidigare kvartal. I kombination med kostnaden för ny personal, utökat varumärkesskydd och en del andra administrativa kostnader av engångskaraktär, bland annat rekryteringskostnader, ökar våra totala kostnader i kvartalet mer än intäkterna och påverkar EBITDA marginalen negativt”.

Försäljningen ökade i de norska och finska butikerna och bolaget har två nya enheter i Oslo. I Sverige och USA ses en minskning i de egna butikerna, främst beroende på att bolaget stängt en butik i Göteborg och en i USA.

Mode- och inredningsbolaget öppnade en franchisebutik i Gränby i Uppsala i juni och ämnar öppna ytterligare en  i Schweiz senare i år.

Mode- och inredningsbolaget redovisar ett resultat efter skatt på – 6,9 miljoner kronor, en ökad förlust jämfört med fjolårets – 5,4 miljoner kronor. Bruttomarginalen för det andra kvartalet i det brutna räkenskapsåret uppgick till 69,2 (69,3) procent medan EBITDA för andra kvartalet uppgick till -4,8 (-3,0) miljoner kronor och EBITDA-marginalen uppgick till -8,8 (-5,6) procent.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.078