E-handelssatsningarna kostar för Lexington Company - förlusten ökade
Under andra kvartalet, april till juni, uppgick nettoomsättning till 54,5 miljoner kronor (53,9).
Försäljningsökningen härrör enligt bolaget till stärkt utveckling i den egna webbutiken, där försäljningen ökade med 30 procent, samt via andra e-handlare.Bolaget avser också öka närvaron via europeiska e-handlare och även i USA.
Bolaget bygger också varumärket Urban Collective som riktar sig till en yngre kund och där distributionen i huvudsak ska ske online.
Men satsningarna kostar och i rapporten skriver bolaget ”Satsningen på att utveckla vår webbshop, och på nya tekniska lösningar för att effektivisera den externa onlinehandeln, har kostat mer i perioden än under tidigare kvartal. I kombination med kostnaden för ny personal, utökat varumärkesskydd och en del andra administrativa kostnader av engångskaraktär, bland annat rekryteringskostnader, ökar våra totala kostnader i kvartalet mer än intäkterna och påverkar EBITDA marginalen negativt”.
Försäljningen ökade i de norska och finska butikerna och bolaget har två nya enheter i Oslo. I Sverige och USA ses en minskning i de egna butikerna, främst beroende på att bolaget stängt en butik i Göteborg och en i USA.
Mode- och inredningsbolaget öppnade en franchisebutik i Gränby i Uppsala i juni och ämnar öppna ytterligare en i Schweiz senare i år.
Mode- och inredningsbolaget redovisar ett resultat efter skatt på – 6,9 miljoner kronor, en ökad förlust jämfört med fjolårets – 5,4 miljoner kronor. Bruttomarginalen för det andra kvartalet i det brutna räkenskapsåret uppgick till 69,2 (69,3) procent medan EBITDA för andra kvartalet uppgick till -4,8 (-3,0) miljoner kronor och EBITDA-marginalen uppgick till -8,8 (-5,6) procent.