Acne Studios hjärtar Fjällräven
Samarbetet, det första med externt varumärke för Fjällräven, bygger på att modemärket Acne Studios tolkat några av friluftsvarumärkets mest ikoniska produkter som ryggsäken Kånken och dunjackan Expedition.
- Jag växte upp med Fjällräven. Om du är svensk så har du en speciell relation till märket Fjällräven. Jag är väldigt stolt över att varumärket är svenskt, och jag ville dela vår kärlek till Fjällräven med världen, säger Jonny Johansson, creative director på Acne Studios i en kommentar.
Plaggen i samarbetet valdes ut av Jonny Johansson som dock arbetade om originalen med bland annat större fickor, nya färgställningar och fuskpälsdetaljer. Dock behölls de klassiska elementen och för Fjällräven signifikativa detaljerna i plaggen. Plaggen produceras av Fjällräven.
Kollektionen lanseras 6 september 2018 via Fjällrävens varumärkesbutiker i Amsterdam, Hong Kong, Oslo, New Yorks Soho och Toronto samt via friluftsföretagets webbutik. Därtill släpps samarbetet via samtliga av Acne Studios butiker och i webbutiken.