Allt ska online – Inditex storsatsar på e-handel
Samtliga av modekoncernen varumärken och koncept ska finnas tillgängliga överallt i världen via e-handel 2020. Det framgick under en presentation som den spanska modekoncernens vd och koncernchef Pablo Isla höll i samband med nyöppningen av Zaras butik på Corso Vittorio Emanuele i Milano på tisdagen.
Satsningen gäller även där koncernen inte har fysiska butiker. I dag har koncernen nätförsäljning på 49 marknader och fysiska butiker på 96 marknader.
Vid utgången av 2017 uppgick antalet för de 8 koncepten till 7 475 varav 2 118 var butiker för Zara.
Zara är ocksådet av koncepten som har högst e-handelsnärvaro i dag och finnns online på 47 marknader.
Under presentationen framgick även att på samtliga marknader där koncernen har fysiska butiker ska ett integrerat lagersystem finnas tillgängligt som kan servera även kunder som lagt beställningar online.
Därtill ska RFID användas för samtliga koncept och inte bara som i dag för Zara och Uterqüe 2020.