H&M köper in sig i Klarna
H&M har köpt en andel i Klarna och startar ett samarbete som bland annat innebär att fintechbolaget tillhandahåller betalning i klädbolagets fysiska butiker och i näthandeln. H&M betalar 185 miljoner kronor för mindre än 1 procent av Klarna, som emitterar nya aktier till bolaget.
Det rapporterar Financial Times.
Sebastian Siemiatkowski, vd för Klarna, sade till tidningen att samarbetet med
H&M kommer att bli betalföretagets största partnerskap. Tidigare har avtal
slutits med brittiska Asos och Ikea.
"Det är ett jättestort avtal. Vad vi ska gör här är något väldigt strategiskt
med H&M. Det drar ihop online och offline, det drar in lojalitetsbiten, i
alla deras kanaler, i alla deras marknader", sade han.
Klarna lovar att förenkla H&M:s retur- och leveransprocesser och kunder kommer
kunna betala med hjälp av H&M:s app i både butik och online.
"Utvecklingen av betallösningar är en viktig del av shoppingupplevelsen och
passar därför in väl i vår investeringsportfölj", sade Daniel Claesson, chef
för affärsutveckling på H&M, till tidningen.