Club Xprs i konkurs: "Externa handelsplatser var fel strategi"
På måndagsmorgonen blev det känt att lågpriskedjan Club Xprs med fyra varuhus och e-handel försatts i konkurs. Något som Market var första med att rapportera.
Konkursansökan lämnades in på egen begäran till Borås tingsrätt på torsdagen och på fredagen kom beslutet.
– Jag tror fortfarande väldigt mycket på vår affärsmodell och på ett lågpriskoncept av det slag som Club Xprs är. Det finns en stor potential i konceptet men med facit i hand så var externa handelsplatser fel strategi för oss, säger Victor Appelqvist, vd, grundare och huvudägare till Habit.
– Som okänt koncept blev vi inte den destinationen vi hade behövt bli för att växa med varuhusen. Hade vi istället etablerat oss i mer citynära köpcentrum med mindre enheter och andra kundflöden så hade situationen sett annorlunda ut för oss idag.
Men ni har dragits med förluster under en längre tid varför tog ni beslutet nu?
– Vi har dragit i handbromsen nu för att vi ser att de åtgärder som vi gjort löpande inte varit tillräckliga och inte hjälpt till att öka kundflödena i och till varuhusen. Det är naturligtvis tråkigt och jag är väldigt besviken. Onlineförsäljningen är bra och där ser vi att vi får till en bra dialog med kunderna och har en bra och väl fungerande plattform. Men utvecklingen i de fysiska varuhusen är medioker och går åt fel håll trots att vi arbetat med butiksupplevelsen och sortimentet, säger Victor Appelqvist till Habit.
Han har själv löpande investerat i verksamheten ända fram till konkursen men vill inte uppge hur mycket kapital det rör sig om.
Till Habit säger han att köpmönstren ser olika ut för e-handel och de fysiska varuhusen och att det var utvecklingen i varuhusen som stjälpte konceptet.
För en tid sedan kommunicerade bolaget att man tänkte satsa på mer citynära lägen och ett färdigt citykoncept finns på papperet men hann inte sjösättas. Att ta sig ur externa handelsplatser för att satsa på citylägen skulle bli en för stor rockad.
Han säger att kedjan fått en bra position inte minst hos småbarnsmödrar. De har nåtts också framförallt online där man genom community med några hundra microinfluencers som Club Xprs jobbar med varje månad fått bra respons och nått ut.
Därtill har man arbetat med marknadsföring genom många olika större medier lokalt där varuhusen finns men det har trots allt inte givit tilllräckligt med trafik.
Försäljningen av damsortimentet står för 50 procent av omsättningen medan barn, herr och heminredning står för den andra halvan. Victor Appelqvist säger att man mot slutet fått bra snurr på heminredning med ett vässat erbjudande och därtill har nyligen ett babysortimentet introducerats.
Vad ska du göra nu?
– Nu ska jag fokusera på att gå igenom den här konkursen och vi börjar med en månads utförsäljning men så får vi se vad som händer sedan. Det är för tidigt att säga nu när varuhusen stänger.
Edgångssammanträde är satt till 5 december vid Borås tingsrätt.
I konkursansökan framgår att bolagets långfristiga skulder uppgår till cirka 5 miljoner kronor och de kortfristiga till cirka 21,9 miljoner kronor. I ansökan framgår också att bolaget redovisar ett fortsatt neagtivt resultat. Under perioden januari till augusti 2018 redovisar bolaget ett negativt resultat om cirka 25 miljoner kronor.