Minskad omsättning för Tiger of Sweden
Under det första kvartalet i det brutna räkenskapsåret, juli till september 2018/2019, tappade samtliga varumärken i IC Groups portfölj omsättning. Tiger of Sweden är ett av dem.
Under perioden backade omsättningen för Tiger med 15 procent till 226 miljoner danska kronor jämfört med motsvarande period i fjol (266).
Nästan samtliga av Tigers försäljningskanaler tappade intäkter. Det största procentuella tappet var för butiker, e-handel och outlets som tillsammans minskade från 104 miljoner danska kronor till 86 miljoner, medan wholesale och franchise minskade från 162 miljoner danska kronor till 140 miljoner.
Försäljningen i jämförbara butiker minskade med nästan 19 procent, vilket förklaras av minskad trafik. Däremot ökade e-handeln. Med hur mycket anges ej i bolagets rapport.
Även lönsamheten minskade. Röresleresultatet, EBITDA, sjönk från 52 miljoner danska kronor till 31 miljoner, vilket gav en EBITDA-marginal på 13,7 procent.
Framgent förväntas Tiger of Sweden öka omsättningen, främst genom wholesale och e-handel, medan kostnader för personal och marknadsföring kommer påverka resultatet negativt.