23948sdkhjf

Fördjupat samarbete för kreativa branscher

De ska leda nya ideella förening Kreativ Sektor som ska verka för att främja ekonomisk tillväxt, jobbskapande och innovation i den kreativa industrin.

Fem branschorganisationerna inom mode, musik, dataspel, reklam, film och tv bildar nu den gemensamma idellea organisationen Kreativ Sektor.

Det är ett mångårigt samarbete som nu fördjupas med en ny organisation under ledning av Christine Sundberg Carendi, kansliansvarig och tidigare generalsekreterare på Association of Swedish Fashion Brands samt Johan Holmer, ordförande som även Film&TV-Producenternas generalsekreterare.

Den kreativa industrin omfattar många branscher och frågorna spänner över flera politikområden. Därför krävs samordning och långsiktighet, både från branschernas och politikens sida. Med den nya organisationen kan vi växla upp och lägga mer resurser på det operativa arbetet. Samtidigt kan vi fortsätta vara en naturlig samtalspart för departement och myndigheter i frågor som rör de kreativa näringarna, säger Johan Holmer, ordförande för Kreativ Sektor.

I styrelsen sitter ordförande Johan Holmer, Jennie Rosén, Association of Swedish Fashion Brands, Jessica Bjurström, Sveriges Kommunikationsbyråer, KOMM, Ludvig Werner, Musiksverige och Per Strömbäck från Dataspelsbranschen.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.095