Så sålde Lexington Company
För tredje kvartalet, juli till september, uppgick nettoomsättningen till 73,4 miljoner kronor (75,1) en minskning med 2,2 procent.
Rörelseresultatet landade på 5,5 miljoner kronor (5,1) med en rörelsemarginal om 7,5 (6,8) procent. Nettoresultatet stärktes till 3,5 miljoner kronor (2,9). Bruttomarginalen stärktes till 64,6 procent (63,1).
Försäljningen i de egna butikerna ökade med 7 procent i kvartalet delvis med hjälp av två nya butiker i Norge.
I jämförbara butiker ökade försäljningen med 3 procent och i rapporten skriver mode- och inredningsbolaget att "Vi ser fortsatt en potential i det egna butiksnätet, både försäljnings- och imagemässigt, men det blir allt viktigare att hitta rätt butikslägen, se över lönsamheten i befintliga enheter och att utnyttja våra fysiska butiker mer i online-handeln".
Modebolagets egna positiva försäljningsutvecklingen kunde dock inte väga upp fortsatt negativ utveckling hos många av de traditionella återförsäljarna i flera länder vilket påverkade helheten negativt och bolaget menar att det är här försäljningen minskar.
Affärsområdet mode minskade under kvartalet på grund av vädret och negativ påverkan på inte minst försäljningen av ytterplagg. Affärsområdet Home visade enligt bolaget tillväxt under kvartalet.