De tar över Hunkydory
I mitten av november försattes Hunkydory i konkurs för andra gången inom loppet av ett och ett halvt år, senast med bolaget Hunky Dory Studio som drevs av Hunkydorygrundarna Ulrika och Christopher Bjerke. Drygt en vecka senare står det klart att varumärket lever vidare.
Ett nytt bolag har bildats med Maria Lundtang som vd och Mathias Olsteg som operativ chef, duon är dessutom delägare. I ryggen har de en finansiär som de i dagsläget inte kan uppge.
– Vem det är kan vi tyvärr inte svara på, men det är en finansiär som har investerat i ex antal varumärken tidigare, säger Maria Lundtang till Habit.
Maria Lundtang arbetade som vice vd och säljchef på Hunkydory mellan 2015 och 2017. Innan dess var hon på IC Company inom drift och sälj. Maria Lundtang och Mathias Olsteg jobbade tillsammans under 1990-talet i den nuvarande RNB-koncernen. De senaste 15 åren har Mathias Olsteg arbetat med produktion i Asien och Europa.
Varför valde ni att ta över varumärket?
– Vi tycker att Hunkydory har en berättigad plats på marknaden, en stark potential, säger Maria Lundtang.
Vad ska ni göra annorlunda?
– Skillnaden den här gången är att vi har en stark finansiär i ryggen som står bakom satsningen. Vi har tagit med oss nyckelpersoner som är av största vikt för att föra vidare varumärkets DNA. Vi har en ny ledning på plats där vi kompletterar varandra väldigt väl, med lång och bred erfarenhet från branschen.
Nytt fokus sätts på design och på produktion i Europa.
– Vi kommer att vara snabbare ut på marknaden, med kortare ledtider för att få ett större nyhetsvärde. Kunden kommer också uppleva att vi spänner över hela prisstrukturen. Vi vill att alla ska få tillgång till Hunkydory. Det kommer ske en uppfräschning av designen, men vi behåller den röda tråden från tidigare.
Duon beskriver varumärkets röda tråd som ”Parisian chic the Scandinavian way”.
– Det kommer vi fortsätta att vara. Men det kommer att ske en något ökad kommersialisering av Hunkydory, säger Maria Lundtang.
Hur många kollektioner som släpps framgent vill de inte berätta. Men det finns planer på att lägga till ytterligare produktgrupper för att komplettera varumärket. Vem som ska designa Hunkydory är ännu inte bestämt.
– Förhandlingar pågår. Det har ju funnits designer på Hunkydory tidigare som inte var grundarna, säger Maria Lundtang.
Är grundarna kvar i bolaget?
– Nej, inte alls. Vi har köpt varumärket och alla rättigheter, säger Maria Lundtang.
Vad är anledningen till att grundarna inte är kvar på något sätt?
– Nu har en andra konkurs skett. Vi tror på vårt superstarka team med bred kompetens inom produktion och e-handel och som kan Hunkydorys DNA. Vi tror att det kommer att fungera mer lyckosamt på den marknad vi befinner oss, säger Mathias Olsteg.
Hur många som slutar på Hunkydory vet inte Maria Lundtang i dagsläget.
– Det vet jag inte, vi har inte tillgång till hur organisationen såg ut tidigare. Vi har pinpointat nyckelpersonerna som vi vill ta med oss. Hur många det rör sig om kan jag inte berätta.
Vad ingår i konkursboet?
– Vi köpte upp de delar som vi tycker är viktiga för en vidare drift. Vad det är vill jag inte uttala mig om, säger Maria Lundtang.
Ni nämner satsningar på e-handel. Finns det planer på fysiska butiker?
– Inte i dagsläget. Vi fokuserar på global distribution och e-handel. Vi har redan tagit en dialog med marknader som vi önskar att träda in i.