Blinkning åt Balenciaga prisas
Ikea belönas med reklampriset 100-watt i kategorin ”Internationellt” för en kampanjen som initialt var en post i sociala medier. Inlägget visade på skillnaderna och likheterna mellan Ikeas påse "Frakta” och Balenciagas lyxläderväska som många tyckte var väldigt likt möbeljättens klassiska påse.
Posten publicerades i april 2017 och Ikea fick med sitt budskap om att möbeljättens design och funktion tillhandahålls till för många ett tillgängligt pris till skillnad från läderväskan från Balenciaga.
Senare lanserade Ikea också en profilfilm för kassen som hyllade dess funktionalitet, och då tog en andra våg av uppmärksamhet fart.
Kampanjen, framtagen av Ikea, Acne och Ikea Creative Hub, blev den mest framgångsrika i möbeljättens historia
Juryns motivering lyder:
Med den kanske minst uppskattade produkten, den prassliga blåa påsen, som symbol, visar man vad IKEA är som de flesta andra inte är: Demokratisk design. Och genom att vara lite snabbfotade skapar man nåt som är kaxigt, roligt, modigt och inte minst – rätt i tiden.