De ska hjälpa modebranschen att spåra
Trustrace ett svenskt startupbolag med bas i Stockholm och Combatore i Indien har valts ut i det internationella acceleratorprogrammet Fashion for good för att med hjälp och mentorskap från partners som Adidas, C&A, Galerie Lafayette, Target och Zalando utveckla sin blockchain-baserade spårbarhetslösning.
Tekniken går ut på att med hjälp av tekniken öka transparensen för hela produktionskedjan från råmaterial till försäljning i butik, liknande den process som sker idag för livsmedel.
I Sverige har hittills tio modemärken anslutit sig, bland annat Filippa K, Houdini, Mini Rodini och Fjällräven och två globala aktörer har också startat pilotprojekt med Trustrace.
– Det är oerhört spännande att stora globala aktörer som kända svenska varumärken visar intresse för oss och vår enkla spårbarhetslösning. Vårt mål är att göra hela modeindustrin hållbar med hjälp av vår plattform, säger Hrishikesh Rajan, en av grundarna av TrusTrace i ett pressmeddelande.