Gudrun Sjödén siktar mot Kina
Gudrun Sjödén planerar för expansion i Asien och börjar med att satsa med e-handel i Hongkong och därefter expandera i resten av Kina. Upplägget med lansering via e-handel har modebolaget redan testat i USA.
- Vi ska till Kina! Vi ska titta på att sälja varumärket Gudrun Sjödén i Asien djupare än vi gjort hittills. Det är en massiv utmaning vi har tagit på oss, i form av en annan kultur och språk, andra villkor digitalt och med andra betalningssätt än vi är vana vid. Men vi ska till Kina! säger Ann Adelsson, vice vd på Gudrun Sjödén i ett pressmeddelande från handelspartnern Pulsen.
2013 öppnade modebolaget butik i New York, första utanför Europa, efter att ha under två år haft e-handelsförsäljning i landet.
I dag omsätter Gudrun Sjödén nära 100 miljoner kronor i USA och modebolaget hoppas på en ny tillväxtresa i Asien likt den som modeföretaget uppvisat i Europa och USA.