23948sdkhjf

Gram öppnar nytt "skouniversum"

”Vi vill förändra skobranschen på riktigt”.

Gram har stängt butiken på Södermannagatan i Stockholm och öppnat större på Götgatan. Butiken smygöppnades före jul, men det är först i slutet av januari som den kommer att stå helt klar.

– Vår önskan är att öka kreativiteten. Vi vill att det ska vara spännande och roligt att vara kund hos Gram. Butiken är en del, webben en annan och produkterbjudandet en tredje, säger Kim Lindgren, operativ chef.

Butiksöppningen blir startskottet för en ny satsning: Utöver det egna varumärket Gram lanseras ytterligare egna varumärken under nya namn.

– Vi vill öka möjligheten för våra kunder att upptäcka nya delar inom vårt universum. Kundbehoven blir allt mer specifika och suget efter något nytt är starkt. Därför passar vissa produkter bättre under ett eget paraply. Det kommer vara allt ifrån en enda sko till minikollektioner. Om de kommer leva länge eller kort, vet vi inte i dag. De har en annan identitet och inriktning än Grams kärnvärden.

Av samma anledning blir Gram återförsäljare av externa varumärken, men vilka, vill Kim Lindgren inte avslöja.

– Kunderna ska hitta en viss typ av produkter som saknas på den skandinaviska marknaden i dag. Vårt mål är att på riktigt förändra skobranschen, se till att öka tempot och förändra tonaliteten i både produkterbjudandet och kommunikationen. Nya butiken blir en del i att sprida det.

Ytan längst in i lokalen ägnas åt specialeditioner, nya släpp och samarbeten med konstnärer och kreativa personer, och kommer att ändra utseende allt eftersom nyheterna lanseras.

– Vi har utformat butiken som en stor del av vår identitet. Det viktigaste är att konst och kreativitet ska ta en större del. Där ingår skaparglädje och saker som gör livet gladare, säger Kim Lindgren.

Kunden är en viktig del i Grams process framåt.

– Vår målgrupp har en stor önskan om upplevelser och att se något nytt. Många hör av sig till oss med förslag om produktutveckling och material. Vi vill gärna kunna tillgodose deras behov. De är del i vår utveckling. Det är det som gör oss till Gram.

Artikeln är en del av vårt tema om Butiksnytt.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.078