23948sdkhjf

"Det är ett fint varumärke med gott renommé"

Best of Brands nya ägare ser goda synergieffekter med sina shoppingklubbar och ska bygga ett starkt digitalt erbjudande också i fysisk butik.

På onsdagsförmiddagen blev det känt att butikskonceptet Best of Brands har en ny ägare i SDHJ Group som ägs av  Pelle Törnberg, Mikael Solberg, Torsten Jansson, Göran Härstedt och Patrik Hannel.

- Det är ett väldigt starkt och omtyckt varumärke som har gott renommé bland kunder men också när vi pratar med leverantörer. Det är ett bra namn, säger Stefan von Stein till Habit.

I förvärvet ingår två butiker, i Sickla och Jönköping, samt lager och rättigheterna till namnet.

Vad som händer med butikerna och hur många fysiska butiker Best of Brands ska ha framgent är för tidigt att sia om enligt Stefan von Stein men lyfter fram att det är framförallt Sickla som en strategisk viktigt läge för bolaget och därtill en av till ytan största modebutikerna i Stockholm.

- Planerna på att bygga upp fysisk retail har vi i ägargruppen pratat om i tre års tid, det senaste året mer intensivt och vi har även haft en dialog med Best of Brands tidigare ägare under rekonstruktionen. Vi vill bygga en riktigt bra modell för omnikanal och då behövs bra fysisk retail kombinerat med digitala affärer. Vi tror mycket på fysisk retail och det är för tidigt att ta död på ett varumärke som Best of Brands men det måste digitaliseras, säger Stefan von Stein till Habit.

Stefan von Stein menar att bland annat flera betalnings- och leveransalternativ och tjänster måste erbjudas även i den fysiska miljön för att ett fullgott omnikanalerbjudande ska kunna erbjudas.

Nu ska ett nytt separat bolag startas för Best of Brands, namnet ska behållas, och en ny organisation byggs upp.

SDHJ Group har huvudkontor i Stockholm men har även kontor i Norrköping varifrån logistiken utgår.

Vilka funktioner som ska tillsättas i det nya bolaget är för tidigt att svara på och Stefan von Stein säger också att de nya ägarna nu behöver sätta sig in i verksamheten och också se vilken kompetens som redan finns i företaget.

Butikskedjans senaste ägare var också duktig på logistik och hade infrastruktur för det men bolaget slutade ändå i konkurs. Vad ska ni göra annorlunda och hur ska ni lyckas?

- Jag kan inte svara på varför de inte lyckades men vi har lång erfarenhet och kompetens av e-handel och digitala affärer. Det kombinerat med teknisk plattform och bra logistiklösningar gör att det finns goda förutsättningar att lyckas. Men vi behöver starta om verksamheten och kan inte fortsätta som tidigare.

I ett pressmeddelandet skriver ni att ni ska erbjuda "våra leverantörer möjligheter som de inte haft tillgång till tidigare." Vad är det för möjligheter?

- Vi tror också att vi kan var en bra marknadsplats och erbjuda leverantörer och andra aktörer  olika typer av försäljning och synlighet via oss. Vi är redan i dag duktiga på drop shipment och att hitta bra försäljningsalternativ för leverantörerna och det kan vi bygga vidare på. 

I den närmaste framtiden ska bolaget byggas upp och fysisk butiker och e-handel ska ses över och affären ska bli ett lönsamt bolag.

Först i slutet av innevarande år kan det bli aktuellt att expandera konceptet först i Norden och därefter globalt. Med Campadre är företaget redan verksamt utanför Skandinavien och Stefan von Stein säger därför att en struktur redan finns för att kunna bygga bolaget globalt.

- Vi ska som företagsgrupp både växa organiskt men även med förvärv. Med Campadre har vi haft en tillväxt om 35 procent det senaste året och vi fortsätter att öka. Best of Brands var uppe en bra bit över 200 miljoner så sett ur det perspektivet så är vi inte långt ifrån 1 miljard. Men visst det är ett långt steg till 1 miljard i omsättning nu men vi ser att vi har goda förutsättningar att nå dit.

Hur mycket som SDHJ Group betalat för Best of Brands vill Stefan von Stein inte kommunicera.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.074