Boozt: Black friday gav boost
Det skriver bolaget i ett pressmeddelande som skickades ut på torsdagskvällen. Den justerade rörelsemarginalen hamnar på 6,4 procent för det fjärde kvartalet och 2,3 procent för helåret 2018, vilket överträffar bolagets senaste helårsprognos på 1,5-2,0 procent. "Den hårda pressen på bruttomarginalen som vi upplevde under oktober och merparten av november lättade mot slutet av året då efterfrågan på säsongsvaror ökade", skriver bolaget.
I samband med rapporten för det tredje kvartalet sänkte Boozt sin prognos för den justerade rörelsemarginalen för helåret 2018 till 1,5-2,0. Den tidigare bedömningen var att marginalen skulle förbättras något från 2,4 procent. Nettoomsättningen för det fjärde kvartalet beräknas hamna på 893 miljoner kronor, jämfört med 644 miljoner samma kvartal året innan. Detta är i linje med förväntningarna, skriver bolaget.
Bruttomarginalen i det fjärde kvartalet blev 41,2 procent (43,1) medan det rapporterade rörelseresultatet fick stöd från reservationsjustering om 12 miljoner kronor och landade på 69,1 miljoner kronor (51,1). Justerat för den extraordinära posten låg rörelseresultatet på 57,4 miljoner kronor i det fjärde kvartalet (52,3). "När höst/vintersäsongen äntligen tog fart i slutet av november och fortsatte in i december bidrog ett relevant erbjudande på Boozt.com till att året avslutades bättre än förväntat", skriver bolaget i pressmeddelandet. "Den hårda pressen på bruttomarginalen som vi upplevde under oktober och merparten av november lättade mot slutet av året då efterfrågan på säsongsvaror ökade. Stordriftsfördelarna i marknadsföringskostnader samt administrations- och övriga kostnader fortsatte, medan ökade distributionskostnader hade negativ inverkan på hanteringskostnaderna", fortsätter Boozt.
Fullständiga siffror för fjärde kvartalet liksom prognosen för 2019 publiceras i delårsrapporten den 21 februari.