23948sdkhjf

Karl-Johan Persson: ”Klart vi inte är nöjda”

Ökat varulager och minskad vinst. Trots besvikelser försökte H&M:s vd Karl-Johan Persson ingjuta hopp för fortsättningen.

Trots en omsättningsökning på 5 procent till 210 miljarder kronor under det brutna räkenskapsåret 2017/2018 nådde inte H&M upp till målen som sattes för ett år sedan.

Det gäller även lönsamheten, resultat efter finansiella poster, som backade med 25 procent till 15,6 miljarder kronor.

– Det är vi såklart inte nöjda med. Men det ska ses till bakgrunden av en väldigt tuff marknad, och att det har varit tuffare än vad många hade räknat med. Men vi avslutar året med tydliga signaler om att vi är på rätt väg, sade vd Karl-Johan Persson under presskonferensen på torsdagens morgon då H&M-koncernens bokslutskommuniké släpptes.

Karl-Johan Persson målade upp en positiv bild vad gäller varulagret. Han gav besked om minskade nedsättningar och ökad fullprisförsäljning under kvartal fyra och inledningen på första kvartalet.

Men det räckte ändå inte för att leverera förbättrade siffror för varulagernivån under helåret, som i stället ökade från förra årets 33 miljarder kronor till nästan 38 miljarder.

Karl-Johan Persson underströk att lagernivån och sammansättningen har förbättrats till följd av ”förbättrade kollektioner, effektivare inköp och logistik”. En av anledningar tillskrivs bland annat satsningar på AI, artificial intelligence, och att den positiva utvecklingen kommer att hålla i sig.

Karl-Johan Persson berättade att H&M:s förändringsarbete fokuserar på fyra områden: Att förbättra kunderbjudandet för samtliga varumärken, förbättra varuförsörjningskedjan – se till att den blir snabbare, flexiblare och effektivare – och säkra en skalbar och innovativ teknikinfrastraktur och fortsätta expandera med nya butiker.

För att säkra varuförsörjningen öppnade tre nya logistikcenter under året; ett i Tyskland och två i Polen.

– Vi har haft en period av kapacitetsbegränsingar, men det är nu något som vi nu slipper, sade Karl-Johan Persson.

Ytterligare logistikcenter öppnar under innevarande år i Madrid och London, och i västra USA planeras ett "högteknologiskt" logistikcenter under 2020.

H&M-gruppens tillväxt framöver ligger bland annat på fysiska butiker. Under året kommer 175 nya butiker att öppnas, varav hälften utgörs av Cos, & other Stories, Arket, Monki, Weekday och Afound, medan 160 butiker stängs.

– Vår butiksportfölj handlar om att optimera den och att anpassa storlek, stänga en del butiker, flytta en del, omförhandla många butiker – i år tusen butiker.

Tillväxtfokus ligger också på e-handeln, som under 2017/2018 ökade med 22 procent till 30 miljarder kronor. Mexiko blir nytt e-handelsland.

– Vi utvärderar också intressanta marknadsplatser runt om i världen för att se om det finns någon som passar vår långsiktiga portfölj, sade Karl-Johan Persson.

Karl-Johan Persson spår att marknaden fortsatt kommer vara osäker. Men han är övertygad om att bolaget lagt grunden för ”något mycket bra under året”.

– Vi är optimistiska, vi tror på en successiv förbättring under året, men är samtidigt ödmjuka inför den omställning vi och andra står inför.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.069