SFD: "Svårt kopiera varumärken med starkt DNA"
Modedagarna i Stockholm Fashion District är i full gång. På onsdagen invigdes Nordic Lab, en kreativ yta för nya och växande företag.
Swedish Fashion Councils vd Jennie Rosén bjöd på tips och trix under rubriken ”Så bygger du ditt varumärke”.
– Allt börjar med passion.
Därpå framhölls vikten av ett starkt DNA, inte minst i tider när varumärken kan nå ut globalt från start.
– Det har både blivit enklare och svårare att etablera sig. Utbudet är enormt och kunden kräver mer service. Då blir DNA och branding viktigare än någonsin. Det är svårt att kopiera ett märke med ett starkt DNA.
Jennie Rosén ser en svag tendens att influencereran är på väg att mattas av något. Men framför allt ser hon starka influencers möjligheter att bygga egna imperium. Som Elin Kling med Totême och Robyns samarbete med Björn Borg.
– Om det blir aktuellt att sälja ett bolag ligger värdekapitalet i varumärket.
Jennie Roséns tips ”Så bygger du ditt varumärke”
”Gör en affärsplan, det är varumärkets ryggrad.”
”Ställ frågan vad och hur ni vill positionera er.”
”Berätta historien som gör er unika.”
”Möt kunden där kunden finns.”
”Se till att de anställda verkligen vet bolagets tagline”.