SFD: "Folk i strumplästen sådde fröet till Unisocks"
Patrik Lindholm och Mehrab Navabi är vänner och har båda en bakgrund från fastighetsbranschen. Efter många år av bostadsvisningar och möten med folk i bara strumplästen föddes fröet till varumärket Unisocks.
– Man lägger märke till folks strumpor. Vi insåg att det är svårt att hitta en produkt på marknaden som lyfter en outfit, säger Patrik Lindholm.
Han och affärspartnern Mehrab Navabi såg en lucka på marknaden mellan anonyma och skrikiga strumpor.
– Vi jobbar med krispiga färger och mönster, men på ett väldigt smakfullt sätt.
Därtill har duon arbetat fram en magnetknapp som gör att strumpparet håller ihop under tvätt. Knappen fungerar även som branding.
– Utmaningen har varit att hitta en magnetknapp som fäster otaliga gånger och en strumpkvalitet, merceriserad bomull och polyamid, som håller för knappen, säger Patrik Lindholm.
Material och tillverkning sker i Portugal. Designen i Sverige. Strumporna är unisex och görs i fyra storlekar. Utpriset landar på 179 kronor per par.
Om två veckor lanseras en egen webbutik och under våren ska återförsäljare bearbetas.
Hur känns det att ställa ut i Nacka Strand?
– Fantastiskt. Det här är vårt första möte med marknaden.