Minskad modeförsäljning för Lexington Company
Lexington Company konstaterar i rapporten för fjärde kvartalet att bolaget fortsätter att öka på nätet, som nu står för 19 procent av den totala omsättningen, medan trafiken och försäljningen i de fysiska butikerna minskar.
I den egna webbutiken ökade försäljningen med 16 procent under kvartalet och ökningen ses även via externa e-handlare.
I de egna fysiska butikerna minskade försäljningen med 3 procent och i jämförbara butiker minskade försäljningen med 6 procent, vilket i huvudsak ska ha att göra med svagare julhandel än väntat. "Trafiken till shoppingcenter, handelsplatser och varhus har minskat generellt under året", skriver bolaget med vd Kristina Lindhe i spetsen.
Det egna butiksnätet och avtal ses därför över och bolaget hoppas kunna effektivisera driften för att förbättra lönsamheten. I fjol stängde bolaget två butiker och i februari stängs ytterligare en butik.
Bolaget redovisar ett resultat efter skatt på 4,2 miljoner kronor (4,0)för räkenskapsårets fjärde kvartal oktober till december. Nettoomsättningen uppgick till 76,9 miljoner kronor (76,7). Bruttomarginalen stärktes och uppgick till 68,6 procent (68,4) en förbättring som enligt rapporten beror mer försäljning via egna kanaler, förändringar i sortimentet och flytt av viss produktion.
Ebitda-resultatet för kvaratlet blev 5,8 miljoner kronor (6,2) och ebitda-marginalen blev 7,6 procent (8,1).Ingen utdelning föreslås för helåret 2018.
I rapporten skriver bolaget att affärsområdet Home utvecklas väl medan affärsområdet Clothing tappar i kvartalet vilket ska ha göra med varm hösten och en svag julhandel.
Ackumulerat för helåret växer dock enligt bolaget båda affärsområdena och försäljningsminskningen totalt härrör främst från minskade licensintäkter och utförsäljningar.
Huvudmarknaden Norden utvecklas enligt bolaget väl medan de europeiska marknaderna utvecklas svagare.