Efter Ikea och Ellos – även Åhléns lanserar digital marknadsplats
Vem vill inte bli ett nytt Amazon, Alibaba eller Zalando? Allt fler svenska företag satsar nu på egna e-handelsplattformar i ett försök att erövra ett helt segment. Ikea har planer på att bli ett Zalando för möbler och Ellos har precis lanserat en e-handelsplattform för heminredning som ska rymma både egna och externa varumärken. Nu bygger även Åhléns en digital marknadsplats där varuhuset tippas vilja samla även utomstående aktörer.
E-handelsplattformen Åhlens Marketplace ska lanseras under sommaren 2019. Varuhuset har nyligen sökt ”onboarding managers” som ska hjälpa utomstående säljare att etablera sig på den nya plattformen, skriver DI Digital.
Åhlens, som ägs av Axel Johnson-koncernen, har tecknat avtal med det nederländska betalbolaget Adyen om att leverera betallösningar i butiker, online och på den kommande e-handelsplattformen.
– Ofta kan man ha en storbank i butiken och en annan betalväxel på nätet. Då går det inte att göra en e-handelsretur i butik. Men vi kopplar ihop det och erbjuder tjänster som Apple Pay, Google Pay, Ali Pay och WeChat Pay”, säger Tobias Lindh, Nordenchef på Adyen, till Di Digital.
Adyen är Europas största betalbolag med ett börsvärde på drygt 200 miljarder kronor. Bland de svenska kunderna finns Spotify, H&M, Daniel Wellington och Elgiganten.
Vid sidan av e-handelsprojektet är Åhléns också i full färd med att rulla ut sitt nya outletkoncept, senast i Örebro i förra veckan.