Utmanande kvartal för Asos
Nätmodehandlarens försäljning under andra kvartalet, december till februari, ökade totalt med 13 procent och med 11 procent mätt i lokala valutor till 658,5 miljoner pund (581,4). Antalet aktiva kunder ökade med 16 procent under kvartalet.
I Storbritannien låg e-handlarens försäljningstillväxt på 14 medan försäljningen i Europa ökade med 12 procent och e-handlarens två största marknader, Frankrike och Tyskland, beskrivs som utmanande. Utvecklingen i USA gick inte som planerat under kvartalet då e-handlaren inte riktigt kunde möta efterfrågan och försändelser blev försenade.
I ett pressmeddelande skriver Asos att man räknar med att gå starkare under den andra halvan av räkenskapsåret och e-handlaren siar att målen för innevarande år nås.
Asos upprepar sina prognoser för verksamhetsåret 2018/2019, som löper till och med augusti om en försäljningsökning på 15 procent och en rörelsemarginal på cirka 2 procent.