Kappahl stramar åt – stänger butiker och minskar personalstyrkan
I samband med rapportsläpp för andra kvartalet på onsdagsmorgonen aviserade Kappahl att kedjan nu initierar ett sparprogram som innebär personalminskningar med 50 tjänster under året; ett 40-tal tjänster på huvudkontoret och därtill tjänster på distributionscentralen i Mölndal.
I programmet som enligt kedjan ska förstärka resultatet med mer än hundra miljoner kronor ingår även butiksstängningar och ett 20-tal olönsamma butiker ska försvinna under det kommande året.
"Vi fortsätter arbetet med att genomlysa kostnader, vi förbättrar vårt varuflöde och effektiviserar marknadsbearbetningen. Sammanslagningen av vårt butikslager och e-handelslager som genomförs under våren kommer att medföra betydande effektiviseringar av lagerdriften och ökad kundnytta genom snabbare och mer flexibla tjänster", heter det i kvartalsrapporten.
Kappahl hade vid utgången av andra kvartalet totalt 380 butiker (363), varav 27 (17) är butiker för barnklädeskonceptet Newbie. I Sverige finns 182, 101 i Norge, 61 i Finland, 29 i Polen och 7 i Storbritannien.
Enligt rapporten fortsätter barnmodekonceptet att utvecklas väl och kedjan öppnade nyligen även en butik för hela barnmodesortimentet på Södermalm i Stockholm.
Under kvartalet har bolaget stängt två butiker i Finland och en i Norge.
I rapporten skriver modekedjan att e-handelsförsäljningen ökade under första kvartalet med 14 procent och utgjorde drygt 5 procent av kedjans totala försäljning. Mer än hälften av e-handeln levererades via click och collect-tjänst vilket kedjan menar bidrog till merförsäljning i butik.
"Vi ser hur de förändringar i varuflödet och i erbjudandet som vi genomfört börjar få effekt. Kvartalets försäljning har präglats av ett mer välbalanserat erbjudande där både julförsäljningen och den efterföljande rean hade en bra sammansättning", skriver Peter Andersson, tillförordnad vd och finanschef, i delårsrapporten.
Under räkenskapsårets andra kvartal, december till februari, uppgick nettoomsättningen till 1 185 miljoner kronor (1 115) vilket var en ökning med 6,3 procent. I jämförbara butiker ökade försäljningen med 2,9 procent, med nya och stängda butiker inräknade, med 1,7 procent .
Rörelseresultatet mer än halverades till 2 miljoner kronor (5) för kvartalet. Bruttomarginalen för kvartalet uppgick till 57,5 (58,8) procent och resultatet efter skatt minskade till -1 miljoner kronor (5).
7 april tillträder Elisabeth Peregi som ny vd och koncernchef.