Story – början på en ny modehistoria i Jönköping
Anette och Fredrik Jutnäs ligger bakom nya mode- och livsstilsbutiken Story som öppnar på fredag den 22 mars i Atollen i Jönköping.
Som Habit tidigare skrivit var Anette Jutnäs butikschef för den tidigare Best of Brands-butiken och hon och Fredrik Jutnäs valde att ta över lokalen när den nya ägaren, efter konkursen, skulle stänga butiken.
Ny byter de skylt till Story och därtill inriktning och Anette Jutnäs säger till Habit och de ska framförallt satsa på bygga en lokal business med mycket värme och hjärta och fortsätta erbjuda god service och inspiration.
Exakt vilken inriktning det blir och vad som hänger på galgarna när butiken öppnar vill hon inte riktigt avslöja till Habit utan säger "att den tidigare Best of Brands-kunden kommer att känna igen sig i sortimentet av dam- och herrmode".
- Jag vill att kunderna ska komma in och upptäcka vårt sortiment och inte lägga för mycket fokus på vilka varumärkena är eller lyfta fram något varumärke framför något annat. Märkena ska komplettera varandra och utgöra en bra mix för våra kunder, säger Anette Jutnäs till Habit.
De har skruvat en del i sortimentet och lagt till och dragit ifrån märken och även satsat på att ta in fler accessoarer på både herr och dam som bland annat underkläder och håraccessoarer. Därtill väntar ett mindre sortiment av skor framgent.
Butiksytan omfattar 600 kvadratmeter, något mindre än den tidigare Best of Brands-butiken, och förutom att måla om och bytt inredning så har de disponerat om ytan.
När möjligheten att ta över den tidigare Best of Brands-butiken kom var hon inte sen att ta chansen.
Till Habit säger Anette Jutnäs att hon inte var redo att ge upp butiken då hon vet att utvecklingen var god med stabil försäljning under åren men att butiken snabbt drogs med när motgångarna kom för kedjan; inte minst när det gällde varubrist som gjorde det svårt att förnya och bjuda på nyheter.
Då butiken tillhörde en kedja så var hon även låst till att presentera och arbeta med ett sortiment som hon inte bestämt över och som inte alla gånger var anpassat till den lokala kunden hon sedan länge känner.
- Jag har fått väldigt bra respons från leverantörer som vi tidigare arbetat med och kunder som tycker att det är väldigt positivt att jag väljer att fortsätta. Jag får även höra från många andra handlare och restaurang- och kaféägare att vi är en bra och viktig beståndsdel i citykärnan.
Hon räds inte heller konkurrensen från de andra butikerna utan menar att Jönköping är en tillräckligt stor stad för att rymma både extern handel på Asecs och flera modebutiker i city.
- Jönköping har en väldigt fin citykärna med mycket bra restauranger och kaféer och cityföreningen och fastighetsägare har arbetat hårt med att bevara känslan i stan. Jönköpings city har också ett stort upptagningsområdet och vi har kunder från Nässjö, Värnamo, Ulricehamn, Gislaved, Växjö men även Mjölby och Linköping som kommer hit för att handla på helgerna och butiken ligger även bra med många kontor och arbetsplatser runt omkring, säger Anette Jutnäs till Habit.
En sajt med inspiration, kundklubb och loajlitetsklubb är under uppbyggnad men Anette Jutnäs ska inte satsa på e-handel.
- Jag vill lägga fokus på att bygga upp en riktigt bra fysisk butik och arbeta aktivt för att ta hand om lokala kunder i en fin och inspirerande miljö.
Artikeln är en del av vårt tema om Butiksnytt.