Från Best of Brands till livsstilskonceptet Alternativet
I slutet av april öppnar nya livsstilsbutiken Alternativet i Sickla köpkvarter i Nacka i Stockholmsområdet.
Bakom det nya konceptet står Best of Brands tidigare ägare och vd Lars Rabenius,Thomas Fjellström, Jörgen Uppling, Andreas Giambanco och Stina Höög Ahlstrand. Fyra av dem, alla utom Jörgen Uppling, har en bakgrund hos Best of Brands och har tillsammans lång erfarenhet av att driva butik, inköp och butiksservice.
Den nya satsningen spänner över nära 800 kvadratmeter fördelade över två plan. Lokalen ligger nära entrén till den längre huvudlängan bland de fastigheter som tillsammans utgör köpcentrumet. Närmaste grannar är Lindex, Designtorget och Best of Brands.
I de stora lokalerna med imponerande takhöjd och med butiksfönster från golv till tak ut mot köpkvarteret pågår nu febril aktivitet för att färdigställa butiken inför öppning.
Och när det kommer till inredningen talas det om kaklade väggar, ljusboxar, paneler, inslag av växter och en neutral färgpalett med tre grundfärger som ska agera fond till premiärsortimentet som bland annat blir färgstarkt vårmode.
Ytan ska vara som en levande marknadsplats och konceptet är framtaget i nära samarbete med Wester+Elsner.
– De är många som har frågat och undrat vad vi pysslar med och snart får de veta. Vi siktar på att öppna den 25 april, säger Lars Rabenius när Habit hälsar på bakom veporna som hänger för de båda butiksentréerna och som endast skvallrar om att ett nytt butikskoncept väntar men inte vilken inriktningen är.
Alternativet är ett livsstilskoncept med mode som bärande del och sortimentet omfattar dam- och herrmode men även barnkläder, underkläder och tillbehör till barn samt accessoarer som smycken, väskor och mobilskal i sortiment.
Förutom mode finns därtill en home-del med inredningsprylar och smådetaljer till hemmet som vaser, poster och doftljus samt skönhet till dam och herr.
I varumärkesutbudet på modesidan blir det en blandning av mode- , street- och outdoorvarumärken i samklang med rådande modebild.
På galgarna vid öppning finns en rad olika varumärken och Stina Höög Ahlstrand nämner bland många andra varumärken Adnym Atelier, Knowledge Cotton Apparel, Edwin, Calvin Klein Jeans, Helly Hansen, Mads Nørgaard, Wood Wood, Love Stories, Stine Goya, Levete Room, Organic Basics, FWSS, Rails, Carhartt Wip men även smycken från Maria Black, väskor från Nunoo Bag samt filtar från Pendleton och barnkläder från Mini Rodini. På badsidan har man även köpt in svenska badklädesmärkena Nikben och Scampi för att kunna arbeta och bygga butiken även efter säsong och bygga badtorg.
– Eftersom allt har gått fort och vi började skissa på konceptet i december, så har vi också fått vara kvicka i inköp. Men det är också så vi vill kunna arbeta i framtiden och vara lyhörda och kunna få in nya och mindre varumärken som det också talas om i sociala medier. Att lägga till, dra ifrån och ha möjlighet att vara snabb är spännande, säger Stina Höög Ahlstrand, som ansvarar för inköp.
Ett upparbetat nätverk av distributörer, agenter och leverantörer och en vana av att starta upp och driva butik är en förutsättning och även namnet anspelar på en ny mix av varumärken.
– Alternativet ska just vara ett alternativ och ett komplement till det övriga utbudet i Sickla och framförallt vara en inspirerande yta och en butiksmiljö i ständig rörelse och förändring. Det ska vara ett perfekt ställe att slinka in för att handla en snygg outfit men även något till hemmet, en gåbort-present till middagen eller en present till barnet, till sig själv och hemmet, säger Stina Höög Ahlstrand.
Ytan bygger inte på shop in shop-koncept men saknar för den skull inte tydlig riktning eller varumärkesnamn och logotyper.
– Det måste vara tydligt för kunden vad som finns i butiken och då behöver vi också arbeta med starka varumärken som kan locka in. Men för att det ska bli enhetligt och en väl sammanhållen miljö behöver vi kurera ytan. Vi kan ändå på olika vis plocka in element från leverantörerna och arbeta med soft shops, säger Thomas Fjellström som arbetat nära arkitektbyrån för att ta fram det nya konceptet.
Under samtalet är de noga med att framhålla att de alla fem har olika roller i bolaget.
Lars Rabenius och Thomas Fjellström har hållit kontakten sedan de sålde Best of Brands för drygt ett och ett halvt år sedan. Även Andreas Giambanco och Stina Höög Ahlstrand arbetade tidigare med Best of Brands men kvartetten har gjort annat sedan de skingrades efter försäljningen.
Tillsammans har de dock lång erfarenhet av retailbranschen och för en tid sedan bestämde de sig för att dra igång konsultbolaget The Experiment. Inte bara för att bygga egen butik utan också för att kunna bidra med lång erfarenhet och god kompetens av retail, inköp och konceptbyggande.
– Vi tror stenhårt på fysisk retail och hur retail skulle kunna se ut i framtiden. De senaste åren har varit händelserika och hela mode- och detaljhandelsbranschen har förändrats i grunden, säger Lars Rabenius till Habit.
Så kan man säga att Alternativet också blir som ett showroom för er konsultverksamhet?
– Ja, det kan man säga. Vi vill skapa en butik utifrån nya förutsättningar och perspektiv och samtidigt erbjuda vår kunskap till fastighetsägare och aktörer som behöver något nytt i sin butiksmix. Vi är öppna för förslag och vi har kompetens inom hela fältet från butiksdrift till inköp och konceptidéer, säger Lars Rabenius.
Att det skulle bli en egen butik igen var inte självklart men rätt lokal och läge dök upp när Cubus flyttade ut.
– Vi tycker att fastighetsägaren Atrium Ljungberg har gjort ett väldigt bra arbete med Sickla köpkvarter och det är faktiskt mycket rörelse här även under vardagar och framförallt handlar kunder här och bär påsar i händerna. Vi kan centrumet väl och känner målgruppen och var det någonstans vi skulle starta butik så var det här. Vi har vårt hjärta här sedan tiden med Best of Brands, säger Lars Rabenius.
De säger att det är väldigt viktigt att tillägga att de inte på något vis vill konkurrera med Best of Brands eller någon annan aktör i centrumet utan hela grunden till Alternativet är att bygga något som tillför centrumet och kunderna något nytt.
– Det finns inget värde i att konkurrera med någon annan utan vi vill bygga bra handel tillsammans med de andra aktörerna här. Det ska vara ett bra komplement till de starka utbud som redan finns, säger Thomas Fjellström.
Inte minst bygger Alternativet på att erbjuda god service och Andreas Giambanco som ska sköta den dagliga driften i butiken och ansvara för personal har arbetat hårt för att också få en väl sammansatt grupp som också speglar kundgruppen som betecknas som bredd.
– Det är lätt att säga att man ska ha bra service; att kunna läsa av vilken service kunden förväntar sig och sedan erbjuda det är lättare sagt än gjort men vi ska vara lyhörda, säger Andreas Giambanco.
De menar att e-handeln har banat väg för att bygga det koncept de vill göra i och med den uppsjö av varumärken som finns tillgängliga men som inte alltid är så lätta att finna; åtminstone inte på ett och samma ställe.
– Det är lätt att bli filosofisk kring det där men jag tror att e-handeln med det jätteutbud som finns också har inspirerat oss att ta fram det här konceptet där vi kan kurera och plocka fram godbitar åt kunden och serva dem med en blandning som vi tror på och som också kan få vara oväntad, säger Lars Rabenius.
Apropå sociala medier så är det framförallt där som Alternativet ska marknadsföras.Stina Höög Ahlstrand lyfter fram Instagram som en viktig kanal.
Förutom handel vill man även erbjuda olika typer av evenemang, gärna tillsammans med olika leverantörer.
– Alternativet ska vara en levande yta där det händer oväntade saker och vi tänker evenemang. Sedan får vi se hur vi lyckas med det men det viktiga är att vi vill locka människor till vår butik utan att konkurrera med prisnedsättningar och olika försäljningsjippon, säger Lars Rabenius.
Artikeln är en del av vårt tema om Butiksnytt.