Holknekt in i modebranschen igen
I september landar hans senaste varumärke, Ink Letters, som han gör tillsammans med Ylva Liljefors och Lotta Cederqvist, i butikerna. Än så länge handlar det om ett enda plagg: Duffeln.
– Det här började som ett lekprojekt för tio år sedan. Jag och Ylva gjorde en kollektion ihop som aldrig kom ut på marknaden, bland annat duffeln. Lyckligtvis hade jag sparat bilder på min telefon så att vi kunde återskapa plagget, säger Per Holknekt till Habit.
Idén att lansera Ink Letters kläcktes i början av februari.
– Det blev raska puckar. Om man gör en duffel ska man helst lansera den på höst/vinter. Om vi hade väntat två veckor till hade vi aldrig hunnit leverera den i tid. I stället för att vänta ytterligare ett år, drog vi igång.
Införsäljningen har hittills inbringat en halv miljon kronor.
– Det är gott nog. Vi är lönsamma månad ett, det är jätteroligt och jag tror stenhårt på metoden att starta med ett plagg, en färg.
Vad är planen?
– Vi följer upp med en vårduffel. När vi väl har etablerat ett nätverk av 80 till 100 butiker på ett år då breddar vi produktmixen, men förblir ett varumärke för ytterplagg.
En kategori med goda marginaler, är det en tanke?
– Det finns en tanke med allting.