23948sdkhjf

Här möts brittiskt och svenskt mode

I samband med britternas ursprungliga EU-utträde öppnade Nordiska museet i Stockholm dörrarna till ”British så in i Norden”.

Vad är upprinnelsen till utställningen?

– I stället för alla negativa nyheter nu i Brexit-tider vill vi uppmärksamma och fira Sveriges nära kulturella relationer och band till Storbritannien – ett land som vi har haft handelsrelationer med sedan medeltiden. Utställningen berättar om hur svenskarnas stilideal under århundraden har påverkats av britternas textilproduktion, mode och livsstilar.

Vad kan besökaren ta del av?

– Vi börjar på 1300-talet då broderier från London var särskilt eftertraktade av kyrkan. Besökaren får följa historien, från importen av ull och siden till punkkulturen, skinheads och fram till i dag med stor tyngpunkt på herrmodet. Även om modet har uppstått i Frankrike eller USA har vi tagit det via Storbritannien, där britterna har paketerat det. Ett exempel är det skotskrutiga mönstret.

Hur viktigt har brittiskt mode varit för Sverige?

Vi har påverkats olika under olika århundraden. Men påverkan har varit bred, från folkliga plagg under 1700-talet, överklassens mode till gatumodet. Det är hela spektrat. Britterna har lyckats få in foten i allas garderober. Allt från mönsterna från Arts and Crafts-rörelsen med William Morris i spetsen under 1800-talet som än i dag är älskade av skandinaverna, till Libertymönsterna och manchestertyget som vi ser både på catwalken och hos H&M.

Vilket mode har slagit igenom mer än något annat?

– Det samtida modet från de stora designerna som Alexander McQueen tycks inte ha haft samma breda framgång som till exempel Mary Quant. Under 1960-talet åkte många svenska ungdomar över för att shoppa brittiskt mode. Det hängde också ihop med att The Beatles var stora och den brittiska musikimporten betydelsefull. Under 1980- och 90-talen slog Vivienne Westwood igenom stort. Under senare år har vi påverkats mer av hållbarhetsarbetet där bland andra Stella McCartney är stor. Fortsatt är det till Storbritannien som man åker för att utbilda sig till designer.

Hur har vi påverkats av den brittiska överklassen?

– Vi har influerats mycket av britternas idé om friluftsliv. Här spelar tweed-utstyrseln en viktig roll. Materialet är motståndskraftigt mot regn, vind och kyla och anammades av den brittiska överklassen som uppehöll sig på sina gods. I svenska modejournaler från mitten av 1800-talet ser vi det här modet som vi sedan tagit in i vår kläd- och livsstil.

Hur många plagg visas?

– Över hundra. De flesta kommer från Nordiska museets stora, fantastiska modesamling från 1500-talet till i dag. Allt från högaristokratiskt haute couture till samtida mode. Vi har också passat på att göra några nyförvärv från skandinaviska designer som Nygårdsanna som använder tweed och brittiska garner, Per Götesson, Henrik Vibskov och Whyred. Även Morris Stockholm och Eton Shirts syns i utställningen.

Oavsett utgången av Brexit, hur tror du utträdet kommer påverka modeinfluenserna mellan länderna?

– Det är svårt att säga. Under 1600- och 1700-talen smugglades tyger in till Skandinavien. Under 1800-talet åkte svenskar för att utbilda sig till skräddare. Gränser verkar inte ha så stor betydelse och har aldrig stoppat modet.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.078