Prisas av Divas och Svenskt Sportforum
Annika Mustalahti, nordic eTailing manager på adidas, tilldelas priset Årets affärskvinna inom svensk sportbransch. Utmärkelsen delas ut och är instiftat av kvinnliga nätverket Divas i regi av Svenskt Sportforum.
Utmärkelsen delades ut för åttonde gången under en branschmiddag på ISPO Academy Scandinavia.
Annika Mustalahti gick segrande ur striden i konkurrensen med slutkandidaterna Christiane Dolva Törnberg, CSR-manager och hållbarhetsansvarig hos Fjällräven samt Isbjörn of Swedens Camilla Schmidt, sälj Sverige och web ochvd Maria Frykman Forsberg.
– Jag är tacksam, stolt och glad över att ha fått denna utmärkelse i hård konkurrens. Det är inte bara en personlig milstolpe utan också ett erkännande för hela mitt team. Det är viktigt för mig som förebild att visa vad man kan åstadkomma när man jobbar hårt, går utanför sin komfortzon och tar an ännu större utmaningar. Jag vill inspirera andra i den allt mer digitala världen, säger Annika Mustalahti i en kommentar.
Juryns motivering lyder;
”Klok, ung och mycket motiverad har hon avancerat otroligt snabbt inom svensk sportbransch. Med skickligt ledarskap och stort fokus på både kunder och medarbetare har hon utvecklat och skapat stark tillväxt inom ett nytt koncept och affärsområde som också uppmärksammats internationellt. Årets affärskvinna inom svensk sportbransch 2018, är Annika Mustalahti, Nordic eTailing Manager på adidas.”
Annika Mustalahti sällar sig till en skara av tidigare pristagare som bland andra Houdini Sportswears vd Eva Karlsson, Kajsa Claesson, dåvarande försäljningschef på Stadium, Tina Rolén, dåvarande nordisk marknadsdirektör på adidas, Ulrika Skoghag, vd och ägare på Daily Sports samt Pernilla Nyrensten, vd på Revolutionrace AB/Fritidsfabriken.