23948sdkhjf

Blankdays testar USA – öppnar pop up i New York

Ska etableras internationellt.

Svenska Blankdays, grundat av Johan Lundell 2018, öppnar pop up-butik på 224 Mulberry Street i Soho i New York som ska hålla öppet mellan den 9 maj till 9 juni.

Modemärket hyr en del av butiksytan och lokalen rymmer även ytterligare ett 10-tal andra varumärken; lejonparten amerikanska och som likt Blankdays arbetar inom hållbarhet.

Satsningen är en del i att etablera varumärket internationellt och inte minst testa den amerikanska marknaden.

Och efter New York väntar fler pop up-butiker för varumärket.

– Strategin är att öppna pop-up butiker under kortare perioder i storstäder runt om i världen. Vi har idag närmare 60 procent återkommande kunder och i stort sett inga returer, så för oss är det viktigt att folk verkligen får känna på plaggen och inse hur bra de är, för att sedan leda återköpen till vår online handel när kunden känner sig trygg på kvaliteten och passformen, säger Johan Lundell, grundare och ägare av Blankdays.

På ytan ska modemärket erbjuda skjortor, t- shirts, collegetröjor, huvtröjor, boxershorts, strumpor och accessoarer.

Blankdays är ett onlinebaserat modemärke som arbetar hållbart i alla led med grundidén att erbjuda basplagg av god kvalitet och passform.

Johan Lundell säger att den fysiska butiken inte ska underskattas när det gäller att nå ut med visionen och produkterna på en ny större marknad.

– För våra typer av produkter är maj en stark månad. Som onlinebaserat svenskt varumärke är det svårt att nå ut på en så stor marknad bara genom digital annonsering därför satsar vi på en fysisk butik som ett komplement. Vi hoppas det kan ge oss en tydlig indikation på att det är rätt med en större satsning i USA. Får vi den effekt vi hoppas på kommer vi att göra om insatsen på fler platser och under något längre perioder senare i år, säger Johan Lundell i en kommentar.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.078