23948sdkhjf

Så blir framtiden för Jascha Stockholm

Investerargrupp ska stöpa om det konkursade varumärket. Lanserar ny kollektionscykel och satsar på vertikal affärsmodell. ”Det blir allt viktigare att kontrollera det egna varuflödet."

Jascha Stockholm, som försattes i konkurs den 7 maj, har förvärvats av en grupp investerare som ska driva varumärket vidare. Det meddelar modebolaget till Habit.

Affärsmodellen stöps nu om och framöver ska modeföretaget fokusera på en vertikal modell som bygger på att sälja dammodevarumärket primärt via egna butiker och e-handel samt via fördjupande samarbeten med ett antal större aktörer och marknadsplatser, skriver bolaget till Habit.

Enligt bolaget ska de egna försäljningskanalerna, den egna butikskedjan och e-handel, hela tiden haft en positiv och lönsam utveckling.

Problemen har istället enligt bolaget legat inom det externa försäljningsledet där det nu genomförs en omfattande omstrukturering.

Vår analys är att Jascha Stockholm passar bäst inom en vertikal försäljningsstruktur, våra egna butiker har alltid varit framgångsrika och vi kommer fortsätta att investera i dem. Vi tror att det kommer bli allt viktigare att kontrollera det egna varuflödet oavsett vilka kanaler man distribuerar mode genom framöver. Framväxten av både fysiska och digitala marketplaces ligger i linje med detta och är även något som Jascha Stockholm kommer att satsa stort på framöver, säger Jonas Melin, vd till Habit.

Jascha Stockholm hade vid tiden för konkursen fyra fysiska butiker i Stockholm; på Götgatan och Swedenborgsgatan på Södermalm samt i Mood och PK-Huset i city.

Huruvida samtliga butiker ska vara kvar eller inte framgår inte i konversationen med Habit på måndagsmorgonen.

Inte heller hur eventuellt lager ska behandlas och insålda varor till återförsäljare. Modevarumärket har haft ett drygt hundratal återförsäljare. Vilka som ingår i investerargruppen framgår inte heller.

Jascha Stockholms fokus framåt kommer ligga på digital utveckling av koncept och varumärke. Vi kommer sträva efter att binda samman våra fysiska och digitala försäljnings- och marknadsföringskanaler ytterligare. Vi kommer även lansera en ny kollektionscykel med månatliga mindre kollektioner direkt i butik och online, säger Jonas Melin till Habit.

Jascha Stockholm är grundat av Marc Melin, Jonas Melin och Jascha Trygg. Jascha Trygg fortsätter i den nya konstellationen som kreativt ansvarig för modemärket som bär hans namn.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.095