Masai med nytt team och logotyp
Det danska livsstilsföretaget har rekryterat duon Lene Louderback till posten som kreativ chef och chefsdesigner samt av Christina Strunge till tjänsten som internationell marknadschef.
Därtill är logon ny och med tillägget ”Copenhagen” för att enligt företaget bättre kommunicera märkets arv, traditioner och värderingar och matcha bolagets expansionsprocess.
– Vi upplever nu en stark medvind. Vi har öppnat dörrar i USA och har även en massiv närvaro i Storbritannien. Vi har en stabil relation med våra kunder i Norge, Sverige och Danmark, och känner att det nu är dags att tillföra en av grundvärderingarna i vårt arbete till vår logo, nämligen det faktum att vi är från Köpenhamn och att dansk design är en del av vår ryggrad, säger Sune Bjerregaard, vd på Masai i en kommentar.
Den nya logotypen implementeras successivt i butiker, i material och på de digitala plattformarna från maj 2019.
Företaget har 1 500 återförsäljare i 25 länder och driver därtill en egen webbutik samt har 37 egna butiker i Danmark, Sverige och Norge.
– Vi arbetar alltid utifrån sex stycken grundformer, så att kvinnor inte ska behöva begränsa sig utan kan känna sig fria och vackra i de kläder de bär. Vi anstränger oss för att göra designen relevant för den enskilda kvinnan, och så har vi ju ett unikt danskt förhållningssätt till designen - vi är danska i vår kärna eftersom dansk design just handlar om att förena skönhet och funktionalitet. Därför understryker logon inte bara vår designfilosofi, utan även det sätt som våra kunder upplever oss, oavsett om de möter oss hos en Masai-återförsäljare, i en Masai-butik eller på Masais webshop, säger Lene Louderback, kreativ chef och chefsdesigner,
Omsättningen under räkenskapsåret 2017/18 uppgick till 467,6 miljoner danska kronor vilket var en med 5 procent mot föregående år.
Artikeln är en del av vårt tema om Jobb & Karriär.