Fortsatt stora utmaningar för WeSC
Under räkenskapsårets andra kvartalet, april till juni, uppgick nettoomsättningen till 6,6 miljoner kronor ( 5,1) och rörelseresultatet landade på -6,2 miljoner kronor (-8,2). Resultat efter skatt uppgick till -8,2 miljoner kronor (18,9) för andra kvartalet.
I rapporten skriver modebolaget att försäljningen i andra kvartalet ökade med närmare 30 procent jämfört med andra kvartalet 2018 och försäljningsökningen härrör till denNordamerikanska marknaden där bolaget ser en ”fortsatt positiv tillväxttrend och förbättrade marginaler”.
Bolagets största kunder i USA är Saks, Bloomingdale´s, Macy´s, Nordstrom och FootAction. I Sverige och Europa finns Boozt, Sportamore och Zalando bland de större kunderna, enligt bolaget.
I slutet av kvartalet, den 28 juni, beslutades om en emission av aktier och teckningsoptioner med företrädesrätt för bolagets befintliga aktieägare. Vid full teckning kommer bolaget att tillföras 50 miljoner kronor och en extra bolagsstämma ska hållas den 19 augusti 2019.
Märket säljs i ett tiotal länder där försäljningen via egna kanaler, webbutik samt två fysiska butiker i Stockholm och New York, samt via återförsäljare.
I rapporten skriver bolaget att ”försäljningstappet de senaste åren för WeSC är i allt väsentligt hänförligt till distributörsverksamheten som för 2018 omfattat mindre än 20 procent av omsättningen. För 5 år sedan var motsvarande siffra 80 procent av omsättningen”.
Nu ska modebolaget positionera sig och hitta försäljning och tillväxt via varuhus- och multibrand butikskedjor något som bolaget menar ska ge ”en högre genomsnittsorder per återförsäljare, och i viss utsträckning genom etablering på nya geografiska marknader”.