23948sdkhjf

Flexibilitet, snabba leveranser och grön kompensation

Kunderna styr framtidens logistiklösningar

Enligt Dan Crewe, som är e-Commerce Manager på DHL Express finns det just nu flera saker som är extra heta inom logistik- och transportbranschen. Områden som har inverkan både på mode- och retailindustrin.

Det man bland annat pratar mycket om är vikten av flexibilitet.

– Dagens kunder vill själva kunna välja var de vill ha sina paket levererade.

Tänkbara leveransställen kan därför vara både hemma, via ombud eller till jobbet.

Samtidigt efterfrågar kunderna också allt snabbare leveranser. 

– Här är det de nya generationerna av unga kapitalstarka människor som påverkar utvecklingen mest.

– Titta bara på de som är födda mellan år 1983 och 2000, den så kallade millenniegenerationen. De är uppväxta med e-handel och för dem är det naturligt att förvänta sig leverans av en vara från en dag till annan, oavsett om leverantören finns i Tyskland, Kina eller USA.

Unga förväntar sig snabbhet

Enligt Dan Crewe är de man kallar Generation Z, det vill säga de som är födda 1995-2009, ännu otåligare.  

– De som ingår i Generation Z har om möjligt ännu högre krav på snabbhet och förväntar sig i stort sett att den produkt de beställer på nätet ska ramla ut direkt på baksidan av datorn eller telefonen. Den här generationen kommer snart också efterfråga möjligheten att kunna ”skriva ut” sina produkter via en mall på 3D-skrivaren.

Snabba leveranser av paket förutsätter förstås oftast transporter via flyg. För att kompensera och bidra till hållbarhetstänket erbjuder därför DHL det egna miljöprogrammet ”GoGreen” till sina kunder. GoGreen är ett slags verktyg där kunderna som inte vill ge avkall på snabba leveranser erbjuds att klimatkompensera genom att aktivt bidra i de miljöprogram som DHL valt ut.

– Hur mycket våra kunder på DHL Express bidrar till vårt GoGreen-program är alltid länkad till vikten på de paket som de skickar. Bidragen dokumenteras och kunderna kan i sin tur använda informationen i sin egen marknadsföring. De får tillgång till ett certifikat på hur mycket de bidragit på ett år och kan visa upp hur stort klimatavtryck de gör i praktiken.

Kunderna bestämmer

Dan Crewe är noga med att påpeka att framtiden inte styrs av leverantörerna.

– Det är kunderna som bestämmer utvecklingen och därför är det förstås också avgörande att vi på DHL lyssnar in våra kunders upplevelser och önskemål om oss som transportföretag.

På DHL har man valt att arbeta efter ett system där man kontinuerligt ringer upp kunder för att ta del av vad de tycker om leveransen och om allt har fungerat som förväntat. Kunderna kan sedan sätta betyg mellan ett och tio.

– De som sätter lägre än åtta gällande totalupplevelsen blir sedan uppringda en andra gång, och då ifrån någon i en chefsposition, avslutar Dan Crewe.

Fakta/DHL

  • DHL:s portfölj av logistiktjänster sträcker sig från nationella och internationella paketleveranser, leveranslösningar specifika för e-handel, internationella expressleveranser och väg-, flyg- och sjötransporter till industriella logistiklösningar för hela varuflödeskedjan.
  • Har cirka 380 000 medarbetare i över 220 länder.
  • Erbjuder specialiserade lösningar för tillväxtmarknader och industrier, inklusive teknologi, biovetenskap och hälso- och sjukvård, energi-, bil- och detaljhandeln.

Källa: DHL Express

Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.082