23948sdkhjf

Etikettlösningar – fortsatt viktig del av varumärkesarbetet

Med passion för hållbarhet ska Nilörngruppen fortsätta erövra världen

Nilörngruppen AB är i dag ett av världens ledande företag inom etiketter, förpackningar och accessoarer till framförallt mode- och textilindustrin. Utvecklingen för bolaget har sedan starten för drygt ett sekel sedan varit enorm, vilket inte minst märks på de många platser som företaget numera är verksamt på runt om i världen.

Nilörn har valt en tydlig strategi i hållbarhetsarbetet. 

– Fokus på hållbarhet ska prägla minsta detalj och vara spårbar genom hela processen – från den grafiska designen till själva produktionen, både hos vår egna och våra partners anläggningar, konstaterar företagets vd Claes af Wetterstedt.

Nilörn erbjuder även sina kunder en lätthanterlig webbaserad plattform.

– Vår plattform har förstås en helt central del i våra kunders label management.

Det är ju genom den som de gör sina beställningar av etiketter och förpackningar. För oss är det därför helt avgörande att de uppfattar plattformen som enkel och rationell.

Väljer hållbara material

Ambitionen är att Nilörn ska bli bäst i världen på hållbarhet i sin bransch. I planen för att nå dit ingår det att man hjälper och vägleder sina kunder till att göra medvetna val och att välja hållbara material. Nilörs förespråkar exempelvis återvunnen polyester och cellulosabaserad tencel vid framtagande av etiketter och band.

– Det är samma sak med det papper som används i vår produktion. Det är viktigt att det är alltid är FSCTM-certifierat eller återvunnet papper.

Företaget ser det som en viktig uppgift att utbilda, lära och driva förändring inom hållbarhetstänket i produktionsanläggningar världen över. En av bolagets senaste fabriker finns i Bangladesh. Här är man inriktade på miljövänliga produkter och anläggningen har ett stort fokus på hållbarhet. Ambitionen är att bli den mest miljövänliga produktionsverksamheten för etiketter i landet.

– En viktig ingrediens i det är också att vi är FSCTM men även OEKO-TEX(R)-certifierade, vilket innebär att de textilier vi använder inte innehåller några ämnen som är skadliga för huden och hälsan.

Expansionen fortsätter

Under de 11 år som Claes af Wetterstedt har lett bolaget har Nilörngruppen gått från en omsättning på 270 miljoner SEK till att i dag omsätta 730 miljoner.  

– Att vi har växt så mycket är förstås mycket glädjande. Det visar att vår passion för hållbarhet i alla led är framgångsrikt, men också värdet av etikettslösningar som en viktig del av varumärkesarbetet nu när e-handeln fortsätter att växa.

– Det viktiga för oss nu är att vi fortsätter vår internationella expansion samtidigt som vi behåller positionen som ledande i vår bransch, avslutar Claes af Wetterstedt.

Claes af Wetterstedt ingår i juryn för Årets hederspris i årets upplaga av Habit Modegalan.

Fakta Nilörngruppen AB:

Verksamhet: Tillverkare av olika typer av etiketter. Vävda etiketter, tryckta etiketter, läderetiketter, tvättrådsetiketter, hängetiketter, personifierade etiketter för klädesplagg, etiketter för förpackningar och accessoarer.

Kontor: Förutom i Sverige är Nilörngruppen representerade i Danmark, Belgien, Schweiz, Tyskland, Italien, England, Portugal, Turkiet, Hongkong, Kina, Indien, Bangladesh och Pakistan.

Antal anställda: Cirka 500.

Omsättning: 730 miljoner SEK (2018).

Källa: Nilörngruppen AB

Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.047