Duo vill revolutionera handskmarknaden med nytt varumärke
Lanseringen sker i höst med två kollektioner; en med läderhandskar med detaljer i mocka i samma färgton och en handskkollektion i sex färger och med kontrasterande läder- och färgdetaljer.
Handskarna designas i Stockholm och är hållbart producerade i ett familjeägd handskateljé i ungerska Pécs. Materialen är italienskt läder och kaschmir.
Under kommande år ska duon lansera handskar även till herr, utveckla damkollektionen och därtill väntar olika samarbeten.
I framtiden hoppas de att namnet även ska rymma nya produkter framtagna på samma hållbara vis och till en kund som värdesätter stilrena väldesignade produkter tänkta att fungera en längre tid.
Duon lanserar även servicen lose one – buy one som lösning på det irriterande och ofta förekommande problemet med att lägga bort och förlora en handske.
Ingrid von Konow, med en bakgrund från mediebranschen och Kinnevikkoncernen samt som vd för My Academy, har haft idén om att starta ett högkvalitativt handskvarumärke en längre tid och när hon så mötte Ulrika Fohgelberg Nordén så beslutade de sig för att göra slag i saken och grundade varumärket.
Ulrika Fohgelberg Nordén har ett långt förflutet inom inköp och retail i modebranschen och har arbetat för norska modekoncernen Varner, J. Lindeberg, Rodebjer och House of Dagmar och arbetar för närvarande som partner och försäljningschef hos svenska modemärket Stylein. Handsome Stockholm blir ett sidoprojekt.