J.Lindebergs kreativa chef lämnar
Jens Werner har lämnat rollen som creative director för J.Lindeberg.
Han tillträdde i december 2017 och fick ansvaret för både mode- och sportdelen i en roll som då var nyinrättad.
Jens Werner internrekryterades till posten då han redan var verksam i modeföretaget som design director och låg bakom bolagets activewear-kollektion, en sportmodekollektionen, som lanserades i butik i januari 2018.
Jens Werner har arbetat för J. Lindeberg sedan i oktober 2016 och har haft som uppdrag att se över alla koncept och arbetade initialt nära Johan Lindeberg, varumärkets grundare, som återigen arbetade som konsult för varumärket under en tid.
I ett mejl till Habit meddelar Jens Werner att “efter de senaste månaderna med interna förändringar i företaget, inklusive ny vd och fokusskifte, har vi beslutat att gå skilda vägar då strategin har förändrats och våra visioner inte längre överensstämmer".
Han har under de senaste två åren arbetat med uppdraget att presentera en mer sammanhållen look med högteknologiska skidplagg och funktionsplagg för golf som också passar ihop med företagets modedel med skräddat, denim och läder.
“Mitt uppdrag har varit att omforma varumärkesimage och produkt, driva och öka internationell varumärkeskännedom och skapa ny attraktion för märket. Mitt varumärkeskoncept "future.archive" har syftat till att förklara varumärkets historia och ikoniska arkiv och är min vision för märkets framtid. Arbetet har sträckt sig över fem säsonger och är avslutat med kollektionen för hösten och vintern 2020, säger Jens Werner till Habit.
Jens Werner har förutom J. Lindeberg även ett förflutet hos amerikanska Tory Burch och Adidas Y-3.
Sedan i november i fjol har J. Lindeberg en ny vd i Jonas Andersson som efterträdde Johan Mark på posten.
I senaste årsredovisningen, för räkenskapsåret 2018, framgår att bolaget tappade rejält i omsättning och visade röda siffror i fjol. Omsättningen uppgick till 673 miljoner kronor 2018 att jämföra med 733 miljoner kronor 2017 vilket var en minskning om 8 procent.
Rörelseresultatet, EBIT, landade på - 36 miljoner kronor i fjol medan rörelseresultatet för 2017 var positivt om nära 8 miljoner kronor.
I årsredovisningen skriver bolaget att ”förändringen av nettoomsättningen kan delvis förklaras med timing-effekter gällande utskicket av vårkollektionen för 2018 till våra asiatiska kunder samtidigt som vi upplevt en tillbakagång på den skandinaviska marknaden inom både wholesale och retail”.
Bolaget skriver också att resultatet påverkats negativt av ”aggressiv tillväxtplan som inte realiserats”.
J. Lindeberg öppnade nyligen en ny butik på NK, i samklang med nya NK Sport, i Stockholm vilken är den första renodlade sportbutikssatsningen för bolaget.
I årsredovisningen skriver bolaget att ”utvecklingen inom de sportrelaterade koncepten, golf och ski, fortsätter att visa en stark tillväxt och utgör nu mer än 50 procent av den totala omsättningen”.
Några beslut om nedläggningar av butiker har ännu inte tagits men bolaget gör en kontinuerlig översyn av butiksnätet, heter det i årsredovisningen.
Till Habit skriver vd Jonas Andersson att processen för att hitta en design director har inletts och att bolaget letar efter en person som kan ta " ett helhetsgrepp på varumärket och J.Lindebergs DNA".
Artikeln är en del av vårt tema om Jobb & Karriär.