23948sdkhjf

De vill utmana herrmodets klassiska retailvarumärken

Blugiallo rekryterar från Morris Stockholm och Eton, skalar upp verksamheten och räknar med att dubblera omsättningen i år.

Blugiallo, som arbetar med måttsydda herrkläder i premiumsegmentet, har rekryterat Albin Iwarson och Elias Mannberg till kontoret i Borås och showroom i Stockholm.

Albin Iwarson, som närmast kommer från Morris Stockholm, ska ha Borås som bas och arbeta med all digital kundkommunikation och service och vara en viktig medspelare i herrmodeföretagets ambition att bygga varumärket och kombinera  traditionellt hantverk med en modern, digital plattform online.

Elias Mannberg, som närmast kommer från Eton, ska ha företagets showroom i Stockholm som bas och arbeta med att fortsätta att utveckla showroomet till den, enligt företaget, självklara destinationen för kunden som vill skapa en personligt anpassad garderob med fokus på kvalité, hållbarhet och individuell service.

Blugiallo är grundat av Alexander Moström och Daniel Apler. Duon har under tre års tid arbetat med att bygga upp varumärket med hjälp av e-handel, showroom på Artellerigatan 6 i Stockholm och kontor och showroom i Borås för e-handel och backoffice.

Nu ska de med hjälp av Albin Iwarson och Elias Mannberg skala upp affärsmodellen, utmana de klassiska retailvarumärkena som dominerar klassiskt herrmode och vara med i att förändra konsumenternas köpbeteende och utmana sättet vi handlar kläder på genom att erbjuda ett mer personligt och hållbart alternativ.

– Modellen för vår skalbarhet ligger delvis i en väldigt hög retention rate det vill säga mycket lojala kunder som kommer tillbaka och handlar online. Vi mäter därför extremt noga på antal nya kunder och antalet återkommande kunder kontra nykundsförsäljning på månadsbasis – varje ny kund kostar förhållandevis mycket att rekrytera och vi investerar också mycket tid när du väl är kund då vi levererar skräddarsydda plagg efter unika behov och preferenser. Uppsidan är dock enorm och jag tror det blir svårt för många att handla i klassisk retail igen, säger Alexander Moström till Habit.

I framtiden ska bland annat pop-up event i olika städer och besök på exempelvis arbetsplatser och företag vara del i att expandera verksamheten.

Till Habit säger Alexander Moström att de kommer att vara relativt sparsamma med nya showroom, även om de fyller en viktig funktion i nyrekrytering av kunder och inte minst varumärkesbyggande, men kikar ändå  just nu på nästa steg och har studerat  marknaden och jämfört framtida möjligheter i Köpenhamn och Oslo utifrån parametrar som marknadspotential och e-handelsmognad.

För att företaget  i framtiden själva ska kunna ta mått på kunden digitalt  pågår ett pilot-projekt där företaget tittar på mjukvarulösningen ’The Fit’ som arbetar med mobil 3D kropps-skanning. The Fit är ett start up-företag grundat av entreprenören  Lisa Lindvall.

Nu bygger modellen på att kunderna besöker showroom fysiskt och går igenom en måttagningsprocess och personlig rådgivning för att sedan beställa och handla online, med hjälp av en unik profil med mått och preferenser sparat. Plaggen levereras till sedan till kund på högst 5 till 6 veckor från beställning men i regel sker det på 3,5 till 4 veckor.

Under de tre första åren har bolaget gått från 1,8 miljoner kronor i omsättning, utökat under år 1, till 4,5 miljoner kronor i fjol. I år ser prognosen enligt företaget att landa på omkring 9 miljoner kronor i omsättning.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.094