Norska konsumentverket läxar upp H&M
H&M ska ha brutit mot norsk lag när kedjans marknadsförde en kollektion,”Conscious Collection”, som mer miljömässigt hållbar, det rapporterar SVT.
Det är norska Konsumentverket, Forbrukartilsynet, som inte gillar reklamen och menar att H&M bryter mot marknadsföringslagen då man marknadsfört kollektionen utan att berätta vad den innehöll. ”Kunderna har rätt till att kunna göra medvetna val, säger Elisabeth Lier Haugseth, chef för Forbrukartilsynet till SVT.
Elisabeth Lier Haugseth lägger till att hon tycker att det är tveksamt om kläder överhuvudtaget kan betraktas som hållbara då modebranschen är en bransch som i hög grad bidrar till miljöförstöring.
I ett svar till SVT uppger H&M:
”Notera att det Forbrukertilsynet tittat på är huruvida informationen relaterad till våra Conscious-produkter är exakt nog – inte huruvida våra produkter är hållbara eller ej.”
Reklam syns och kollektionen säljs även i Sverige och svenska Konsumentverket skriver till SVT att man inte tittat på H&M:s marknadsföring men säger samtidigt att höga krav ställs på miljöreklam:
”Viktigt att komma ihåg som bolag när man använder sig av miljöpåståenden är att man alltid måste kunna styrka det som påstås, och för miljöpåståenden ställs det höga beviskrav.”
Menar att modekedjans reklam för hållbar kollektion bröt mot norsk lag.
H&M ska ha brutit mot norsk lag när kedjans marknadsförde en kollektion,”Conscious Collection”, som mer miljömässigt hållbar, det rapporterar SVT.
Det är norska Konsumentverket, Forbrukartilsynet, som inte gillar reklamen och menar att H&M bryter mot marknadsföringslagen då man marknadsfört kollektionen utan att berätta vad den innehöll. ”Kunderna har rätt till att kunna göra medvetna val, säger Elisabeth Lier Haugseth, chef för Forbrukartilsynet till SVT.
Elisabeth Lier Haugseth lägger till att hon tycker att det är tveksamt om kläder överhuvudtaget kan betraktas som hållbara då modebranschen är en bransch som i hög grad bidrar till miljöförstöring.
I ett svar till SVT uppger H&M:
”Notera att det Forbrukertilsynet tittat på är huruvida informationen relaterad till våra Conscious-produkter är exakt nog – inte huruvida våra produkter är hållbara eller ej.”
Reklam syns och kollektionen säljs även i Sverige och Konsumentverket i Sverige skriver till SVT att man inte tittat på H&M:s marknadsföring men säger samtidigt att höga krav ställs på miljöreklam:
”Viktigt att komma ihåg som bolag när man använder sig av miljöpåståenden är att man alltid måste kunna styrka det som påstås, och för miljöpåståenden ställs det höga beviskrav.”