Old Navy ska öppna 800 butiker
Old Navy, som är den amerikanska klädjätten GAP:s lågprisvarumärke, går på tvärs mot detaljhandelstrenden och planerar att öppna drygt 800 nya fysiska butiker. Det skriver nättidningen Inc under rubriken "Är det genialt eller ett stort misstag?".
Old Navy har till skillnad från GAP:s övriga varumärken utvecklats starkt i flera år och står för nästan hälften av klädkoncernens totala omsättning. GAP har sedan tidigare aviserat sin avsikt att knoppa av Old Navy i ett separat noterat bolag. Vid en kapitalmarknadsdag på onsdagen presenterade Old Navy sin aggressiva butiksexpansionsplan.
Old Navy har i dag drygt 1.100 butiker och siktar nu på att nå 2.000 inom en "överskådlig framtid" - detta i en tid då många klädbolag går åt andra hållet och stänger fysiska butiker till följd av en växande e-handel. Enligt Inc förklaras Old Navys framgångar av att bolaget genom en kombination av modegrad och pris har hittat en relativt konkurrensfri position på marknaden. Detta kan dock komma att förändras, menar Inc, som pekar på det brittiska lågprisklädbolaget Primarks expansionsplaner i USA.