Mediehus erbjuder abonnemangstjänst för fri frakt i e-handeln – modehandlare anslutna
Mediehuset Schibsted lanserade i förra veckan abonnemangstjänsten Svosj för den norska marknaden. Tanken är att Schibsted med tjänsten ska erbjuda kunder gratis frakt på e-handel från partner med varumärken inom bland annat mode, skor, sportkläder och skönhet.
I nuläget har ett 30-tal e-handlare ingått partnerskap; bland andra Boozt, Junkyard, Footway, Lyko, Bodyshop och kunderna får för 29 kronor i månaden fri frakt i webbutiker som är anslutna till tjänsten.
- Vi handlar online som aldrig förr, men hela användarresan från kundvagnen tills du har varorna i dina händer ligger mycket bakom. När du måste kunna handla mode med mindre friktion än tidigare, kommer vi att hjälpa till att förändra ditt sätt att handla online, säger Cathrine Laksfoss, Schibsted distributionschef i ett pressmeddelande.
Än så länge är endast en betaversion av tjänsten igång men mediehuset räknar med att växla upp och säger att abonnemangspriset inte ska vara för högt för att det ska bli en god affär för slutkunden.
- Vi är en del av Svosj eftersom både Svosj och Boozt jagar en allt bättre och mer sömlös shoppingupplevelse för konsumenterna. Boozt är ett framtänkande och innovativt varumärke, så att länka oss till Svosj är strategiskt rätt för oss, säger Peter G. Jørgensen, coo Boozt och fortsätter;
- I ett makroperspektiv är det också positivt att Svosj bidrar till att främja nordisk e-handel i konkurrens med globala aktörer.
Svosj liknar abonemangtjänster som Amazon Prime har och som ju ryktas nå Norden och dessutom testas olika andra abonnemangstjänster för erbjuda fri frakt i e-handeln.