23948sdkhjf

Här är succén till miljardomsättningen

RETAILDAGEN 3 OKTOBER: Eduard van Santen, chef för Rituals i Norden, har byggt upp en miljardomsättning på bara några år.

När Eduard van Santen rekryterades som Nordenchef för sex år sedan låg omsättningen för Rituals på 20 miljoner kronor i Sverige som enda marknad i Norden. I år väntas omsättningen, enligt van Santen, landa på 1 miljard kronor i Sverige, Norge, Danmark och Finland (endast wholesale). Samtliga butiker i Norge och Sverige är lönsamma. Danmark är relativt ny marknad.

Personalen är den viktigaste byggstenen för succén i Norden för nederländska Rituals, enligt van Santen. Till sin hjälp för att rekrytera rätt personal använder Rituals ett internt verktyg online.

– Det skapar en bra bild av kandidaten. Vi gör en del personlighetstester där vi ser vem som passar bäst i vilken roll, säger Eduard van Santen, som tog Rituals till Sverige 2011 med tre butiker.

Kravet är att de som anställs ska vara prestigelösa och energiska och ha en positiv energi.

– Vi har en prestigelös företagskultur, vilket är det allra viktigaste i bolaget. Med prestigelösa människor kommer man väldigt långt; de är enkla att samarbeta med, lätta att trivas ihop med och funkar bra med konsumenterna. Jag skulle säga att detta är en av våra succéer, säger Eduard van Santen.

Hur får ni personalen att stanna kvar?

– Som alla retailers har även vi personalomsättning. Den ska finnas, den är hälsosam. Men vi försöker behålla talangerna så länge vi kan, bland annat genom engagemang. Sex gånger per år mäter vi engagemanget. Vi tror mycket på att glada människor också levererar glada resultat. För oss är mätning och uppföljning a och o för att se nivån på engagemang och välmående.

Hur arbetar ni med att få lojala konsumenter?

– Vi kommer hela tiden med spännande nyheter, nya kategorier och segment som är nya för marknaden och på så sätt behåller vi kundernas intresse för varumärket. Butikerna förändras och blir större och finare.

Eduard van Santen berättar mer om Rituals nycklar till framgång vad gäller kundupplevelse och hur skönhetskedjan berör kunderna på Retaildagen den 3 oktober. Retaildagen arrangeras av Habit, Dagens Handel, Fri Köpenskap samt Transport och Logistik.

För mer information här.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.109