23948sdkhjf

Retaildagen: ”Släpp kreativiteten lös”

Se inte den fysiska butiken primärt som en försäljningskanal och hitta nya vis att mäta värdet bortom försäljning per kvadratmeter, var en av många insikter från inledningen på Retaildagen.

Första passet av Retaildagen handlade om kundupplevelsen och att våga inspirera, överraska och engagera kunden med hjälp av talarna Annlie Gullström, Anne Hesselgren, Anna K Johansson och Shawn Roberts.

Annelie Gullström från AMF Fastigheter var första talare ut och berättade om de lärdomar fastighetsägaren dragit under det första ett och ett halvt året med experimentverkstan The Lobby på Regeringsgatan i Stockholm.

En av de stora insikterna från The Lobby, menar Annelie Gullström, är att den fysiska ytan inte primärt är en försäljningskanal i dag utan en möjlighet att bygga varumärket och skapa en visuell identitet kring varumärkena. 300 stycken varumärken har rymts i lokalerna under den första tiden.

I mångt och mycket handlade hela Retaildagens förmiddag om den gemensamma tesen om ”eventdriven varumärkesaktivering” och att våga se butiken också som en mediekanal. 

Under hela det första blocket av Retaildagen talades om vikten att bygga ”storytelling” och fånga dagens medvetna, pålästa, illojla och krävande kund genom olika varumärkesaktiveringar, spännande och ständigt skiftande miljöer och Instagramvänliga ytor.

Dagens kund vill kunna identifiera sig med varumärket, få exklusiva erbjudanden och gärna personaliserade och limiterade produkter.

Anne Hesselgren, grundare Kom Visual, pratade om att arbeta mer i team och framför allt våga släppa lös kreativiten, skapa teman och våga inspirera och engagera kunden.

Goda exempel på kundupplevelser bjuder bland andra Le Bon Marché i Paris, Moncler på men även amerikanska optikermärket Warby Parker, men hon. Warby Parker har gått från att vara ett onlinemärke till att skapa inspirerande butiker och pop up-ytor och framförallt också visa ett inspirerande socialt entreprenörsskap. 

Retail kan inspireras också av restaurangvärlden, bygga community, spela på FOMO-känslan och investera i mer teknik som AR i butik och inte minst betyg och rating.

– Kunderna vill i högre utsträckning ta del av betyg och recensioner så varför inte arbeta med rating i butik genom att kurera sortimentet i butik och endast lyfta fram storsäljarna och göra urvalet åt kunden, menar Anna K Johansson, Tam Retail.

Flera av talarna nämnde också Halo-effekten; vilken påverkan den fysiska butiken har på den digitala och att den fysiska butikenv faktiskt ökar försäljningen online och vice versa.

Den fysiska butiken är inte död, menar talarna, men den måste vara inspirerande från skyltfönster och genom hela kundvarvet, och symbiosen och service mellan fysisk och digital butik måste var absolut och fungera sömlöst.

Men i samma stund som det i dag är lättare att nå ut som mindre varumärke genom fler kanaler kan det vara desto svårare att nå ut i bruset.

I framtiden är det inte den som är starkast som kommer att lyckas och överleva utan den som är mest benägen och öppen för förändring, avslutade Anna K Johansson.

– Ge kunden tid i inspirerande miljöer och få kunden att inte bara att köpa produkterna utan lyckas även få dem att gilla dina produkter så att de också säljer produkterna, sa Shawn Roberts, Workshop The Retail Agency.

– Ögonblick betyder något; Moments matter.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.082